Drama Boreale

12.11.2023

Teemana the Community of Disagreement

Drama Boreale -konferenssi Oslossa 7.9.2023

Konferenssin tunnus, joka ilmentää vanhan perinteisen ja uuden kohtaamispintaa.

Vuodesta 1994 Pohjoismaat ovat järjestäneet vuorotellen kolmen vuoden välein draama- ja teatteriopetusalan Drama Boreale -kesäkonferenssia. Tämä pohjoismaisen draama- ja teatterikasvatuksen verkoston konferenssi kokoaa yhteen draaman ja teatterin alan tutkijoita, taiteilijoita, kouluttajia ja kentän toimijoita kaikista Pohjoismaista. Tällä kertaa OsloMet -yliopiston estetiikan laitos, NLA University College ja norjalaiset draama- ja teatteriopettajat toimivat järjestyksessä kymmenennen Drama Boreale -konferenssin järjestäjinä. OsloMetin rehtori Christer Krogh kertoi osallistujamäärän olleen 157, ja joista noin sadalla oli oma esitys konferenssin ohjelmassa. Aihealueittain ryhmiteltyjä rinnakkaisia sessioita oli 25, niissä esiteltiin mm. ajankohtaisia tutkimuksia ja projekteja. Aihealueita olivat esim. draama ja teatteri koulussa, opettajuuden ammatillinen kasvu, estetiikka ja fiktio, teatteria eri toimintaympäristöissä, teatterin ja terveyden yhteys, dramaturgia, performatiivisuus, teatteri yhteiskunnassa. Eri teemaisia työpajoja ohjelmaan sisältyi yhteensä 12. Työpajat olivat pääosin norjaksi, joten englanninkielisiin työpajoihin oli paljon halukkaita.

Suomesta varsinaisia konferenssiin osallistujia oli kymmenen. Ullariikka Koskela ja Mari Rusi-Pyykönen olivat FIDEAn viralliset edustajat konferenssissa. Suomalaisten pitämät mielenkiintoiset esitykset ohjelmaan kirjoitetussa muodossa olivat:

Nina Dahl-Tallgren, Doctoral student at Åbo Akademi in Vaasa. TIE (Theatre-In-Education) – a research project in Finland at Wasa Theatre (academic paper).

Heidi-Tuulia Eklund, MPhil, PhD Researcher, Department of Music, Arts and Culture Studies, University of Jyväskylä. Teacher’s professional growth and wellbeing in processes of drama and theatre education (academic paper).

Enni Junttila, PhD student in University of Jyväskylä, Finland and researcher at Niilo Mäki Institute. Drama educational reader’s theater as support and delight for slow readers (academic paper).

Miia Kaasinen, Ph.D., University of Helsinki and Anu Pyykkö, Ph.D., University of Helsinki.  Emotional support and classroom management in drama teaching – Two observation tools for observing drama activities (academic paper).

Jaana Keränen, University teacher, Doctoral Researcher, University of Oulu. Toddlers and the fox puppet feel compassion through playful drama (academic paper).

Ullariikka Koskela, MA, theatre teacher, Laajasalon opisto. Let’s find up our strength and build up a superhero character, (workshop).

Mari Rusi-Pyykönen, DA, educator, Wise President of FIDEA. When words fail, worn-down objects speak (academic paper).

Tuija Leena Viirret, Ph.D. (Educ.) Mika Terävä, M.A. University of Jyväskylä, Open University. FACES – Mistakes and other possibilities in face-work (performance lecture).

Tässä yhteydessä haluan vielä mainita Anna-Lenan vaikuttavan esityksellisen luennon:

Anna-Lena Østern, professor emerita, fakultet för pedagogik, Åbo Akademi universitet, Finland. Kaipiainens kappsäck – diffraktioner, sammanvävningar och affekt i minnen om karelare evakuerade 1944 (performance lecture).

Suomalaisia konferenssin osallistujia.

Teemana erimielisyyden yhteisö

Konferenssin teemaksi oli valittu The Community of Disagreement. Keynote-esityksen teemasta pitivät sosiologi Lars Åsmund Laird Iversen ja STL:n (The Council for Religious and Life Stace Communities in Norway) neuvonantaja Nils Fredrik Skarre. Perspektiiviä teemaan he avasivat omasta työkontekstistaan. Iversen työskentelee uskonnon monimuotoisuuden, erimielisyyksien, demokratian, kansallisen identiteetin ja antirasismin parissa teologian uskonnon ja yhteiskunnan korkeakoulussa. Skarre taas työskentelee STL:n projekteissa yleensä yhteistyössä julkisen sektorin elinten ja uskonnollisten ryhmien kanssa. Projekteissa käsiteltäviä ​​ teemoja ovat mm. usko, kuuluminen, luottamus, kasvatus ja valvonta sekä uskonto voimavarana ja haasteena. Luennon jälkeisessä yhteiskeskustelussa nousi esiin kysymys, onko meillä kiire päästä erimielisyyden tilasta yksimielisyyteen pysähtymättä tarkastelemaan kysymystä eri näkökulmista. Onko yksimielinen yhteisö kuitenkin ihanne? Keskusteluissa tuotiin se, miten tärkeää on nostaa kysymyksiä näkyvästi esiin, jotta niistä voidaan keskustella. Keskustelun kautta erimielisyyden syyt voivat tulla ymmärrettäviksi, jolloin niitä on mahdollisuus myös ymmärtää syvemmin.

Konferenssin teema ei kulkenut selkeänä punaisena lankana ohjelman sisällöissä. Siten teeman käsittely ei monipuolistunut tai syventynyt päivien aikana. Vapaamuotoisissa keskusteluissa järjestäjät toivatkin esiin, että konferenssin teeman toteutuminen sisällöissä on vaikeaa. Draama- ja teatteriopetuksen toimijuuden kenttä on laaja ja monimuotoinen. Näin konferenssiin tulevilla ihmisillä on hyvin erilaiset tarpeet ja mielenkiinnon kohteet. Tämä näkyi mm. lähetetyissä abstrakteissa. Osaltaan tämän vuoksi teema jäi hieman irralliseksi, eivätkä sessioissakaan esitykset aina asettuneet saman aihealueen alle. Sinällään esitykset olivat monipuolisia ja mielenkiintoisia.

Erimielisyyden yhteisö on tärkeä teema, niin yhteiskuntatasolla kuin erilaisten yhteisöjen piirissä. Se on sitä erityisesti tänä aikana, jolloin diversiteetti vaan lisääntyy, ja meiltä enenevästi odotetaan valmiuksia ja taitoja erimielisyyksien ymmärtämisessä ja käsittelyssä. Konferenssin keskustelujen jälkeen pysähdyin pohtimaan sitä, millä tavoin erilaisista näkemyksistä esim. teatteriopetuksen estetiikasta, arvoista, teoreettisista lähestymistavoista, tavoitteista ja käytännön sovellutuksista keskustellaan teatteri- ja draamaopetuksen oman yhteisön sisällä. Minkälaista keskustelukulttuuria on suosittu ja suositaan? Avoin, moniääninen ja rohkea keskustelu ja erimielisyyksien tarkastelu suuntaa tulevaan ja muutokseen. Toive yksimielisyydestä taas vahvistaa totutun ajattelun ja käytännön raameja. Kun käännän katseen hetkeksi taaksepäin, voin muistaa, miten fidealaisista mm. Hannu Heikkinen jo 1990-luvulla ehdotti rakentavaa ja kriittistä keskustelukulttuuria, joka ei lakaise näkemyksellisiä erimielisyyksiä maton alle.

Sosiaalisen kanssakäymisen kohtaamispaikkoja

Konferenssi tarjosi paljon muutakin kuin sen, minkä virallinen ohjelma sisälsi. Kaikki epäviralliset kohtaamiset olivat bonusta. Konferenssitilan käytäväkeskusteluissa käytännön, tutkimuksen ja taiteellisen käytännön toimijoiden kohtaamiset olivat erittäin tärkeitä. Päivien aikana syntyneillä ammatillisilla keskusteluilla on tapana rikastuttaa ja motivoida omaa työskentelyä. Tänäkin vuonna epävirallisissa kohtaamispaikoissa luotiin pohjaa verkostoitumiselle sekä rakennettiin hedelmällistä maaperää mahdolliselle tulevalle yhteistyölle. Konferenssit ovat korvaamattoman tärkeitä oman alan verkostoitumisen paikkoja.

Ohjelmaan sisältyi myös esityksiä. Koko konferenssin käynnisti kahden lyömäsoitinopiskelijan vahva rumpuesitys In relation. Samat opiskelijat myös päättivät konferenssin yhteisellä rumpuesityksellään. Tiistain lounastauolla osallistujat yllätettiin yliopiston liiketeatterin opiskelijoiden esittämällä tanssiesityksellä, joka oli suunniteltu Tshehovin Kolmen sisaren pohjalta. Esitys oli innovatiivinen, monikerroksinen ja täynnä energiaa.

Lähellä sijaitsevassa teatterisalissa draama- ja teatteripedagogi, yliopistonlehtori Remi Johansen Hovdan esitti vaikuttavan omaelämäkerrallisen drag-performanssin taiteilijanimellään Nabi Yeon Geisha. Hovdan opettaa drag-taidetta OsloMetin estetiikan laitoksella. Opintojen aikana opiskelijat saavat käytännöllisesteettisen perustan drag-genreen taiteellisena ilmaisuna ja viihteenä.

Vapaamuotoista sosiaalista iltaohjelmaa oli sunnuntaista tiistaihin. Sunnuntai-iltana oli ”come together” -tapaaminen suuressa varastohallissa toimivassa ravintola Vipassa. Sen suuri terassi aivan veden äärellä satama-alueella, ja ravintolahallissa toimivat monikulttuuriset katukeittiöt tarjosivat loistavat puitteet yhteiselle kokoontumiselle. Maanantai-iltana kokoontuminen oli rustiikkisessa Mekaniske verksted -ravintolassa, joka sijaitsi vanhassa punatiilisessä rakennuksessa. Sen lukuisat vehreät lasiterassit tarjosivat suojaa sateelta.

Nordisk Drama Tidskrift –toimituskunnan tapaaminen pidettiin Vipassa ja kokous Mekaniske verkestedissä. Oli erittäin antoisaa keskustella kasvokkain lehden tulevista teemoista, joista seuraava joulukuussa ilmestyvä numero käsittelee ohjaajuuden (Leadership) käytännön haasteita ja eettisiä kysymyksiä.

Tiistai-iltana oli konferenssin perinteinen juhlaillallinen. Se toteutettiin purjelaiva S/V Legendalla, jonka kyydissä purjehdimme Oslonvuonolle. Ruokailun ohessa kunkin maan osallistujat opettivat yhden laulun yhteisesityksenä muille; suomalaiset opettivat suutarireissusta kertovan Piupali paupalin. Konferenssipäivinä jäi vielä aikaa tutustua Oslon keskustaan, kaupungin keskeisiin nähtävyyksiin ja museoihin.

Käytännön järjestelyt

Oslon Drama Boreale oli hyvin järjestetty. Järjestelystä vastasi toimikunta, jossa oli 12 jäsentä. Lisäksi järjestelytoimikuntaan kuului viisi teatteriopiskelijaa. He vastasivat paljolti käytännön järjestelyistä konferenssin aikana: olivat ulkona vastassa konferenssiin saapuvia, ohjasivat osallistujia oikeisiin paikkoihin ja avustivat esityksen pitäjiä. Varsinaisen intensiivisen työn toimikunta aloitti noin vuosi ennen konferenssia.

Estetiikan laitoksen osastopäällikkö Liv Dahlin kertoi, että järjestäjille oli tärkeää se, että konferenssitapahtumaa kehystää hyvä ilmapiiri: ystävällisyys, avoimuus ja mielipiteiden monipuolisuus. Hän korosti, että elämme keskellä aikaa, jolloin tarvitaan taiteen voimaa. Tarvitsemme kestävyyttä, selviytymistä ja joustavuutta sekä nyt että tulevaisuudessa. Konferenssiin pyrittiin luomaan draamalle ja teatterille luontaisia ominaisuuksia, jotka tarjoavat yhteistä kokemusta, yhdessäoloa ja yhteisöllisyyttä.

Aina konferenssiohjelman sisällöissä on joitain osioita, jonka motiivia jää miettimään. Tällä kertaa se oli yhteinen osio norjalaisten draama- ja teatteriopettajien järjestäytymisen tärkeydestä. Sen olisi ehkä voinut järjestää erillisenä tapahtumana norjalaisille osallistujille.

Suuret kiitokset norjalaisille! Erinomaisesti järjestetty konferenssi, jossa rakenteet toimivat ja järjestelyt sujuivat.

Drama Boreale Suomessa 2026

Suomi on ollut mukana pohjoismaisessa draama- ja teatteriopetuksen yhteistyössä jo useamman vuosikymmenen ajan. Vuonna 2026 on Suomen vastuuvuoro organisoida Drama Boreale -konferenssi. Suomessa konferenssi on järjestetty aiemmin kaksi kertaa yhteistyössä FIDEAn kanssa: 1997 järjestäjätahona toimi Jyväskylän yliopiston OKL ja 2009 Keski-Pohjanmaan AMK, YH Novia ja Åbo Akademi/ Pedgogiska fakulten i Vasa yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ja Tampereen yliopiston kanssa.

Suomalaisten ryhmänä ilmoitimme konferenssin lopuksi olevamme seuraava järjestäjätaho. Toteutimme sen Ullariikka Koskelan ja Mika Terävän ideoiman impron pohjalta. Yleisöön esitys upposi.

Drama Boreale on profiloitunut kiinnostavana taide- ja tiedekonferenssina. Jatketaan tällä linjalla myös Suomessa 2026.

Mari Rusi-Pyykönen

FIDEAn varapuheenjohtaja ja yhdistyksen edustajana pohjoismaisen Drama-lehden toimituskunnassa.


Posted

in

,

by

Tags: