Tutkimus ja kirjallisuus: väitöstutkimukset
Syys- ja kevätpäivät 1975-2022
LATAA Fidea historiikki (PDF) >>
(koonnut Mari Rusi-Pyykönen 30.8.2022)
Kotimaisia väitöskirjoja draama- ja teatterikasvatuksesta
Muistattehan, että julkaisut ovat tekijänoikeussäännösten suojaamia teoksia. Teoksia voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Draama- ja teatterikasvatuksen määrittely ja taustoitus
Heikkinen, Hannu (2002). Draaman maailmat oppimisalueina : Draamakasvatuksen vakava leikillisyys. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Uusitalo, Margit (2016). Olen ja ihmettelen : Maailmassa-olemisen näyttämö draaman merkityksen antajana Martin Heideggerin filosofian valossa. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Draama ja teatteri varhaiskasvatuksessa
Korhonen, Riitta (2005). Pedagoginen draamaleikki kuusivuotiaiden esiopetuksessa : Opettajien kokemuksia draamaleikistä lasten oppimis- ja opetustilanteissa. Turku: Turun yliopisto.
Walamies, Molla. (2007). Eettinen kasvu ja dialogisuus draaman näyttämöllä : Valokiilassa päiväkodin draamaprosessi. Åbo: Åbo Akademis förlag.
Leikin ja draaman tutkimus
Bredikyte, Milda (2011). The zones of proximal development in children’s play. Oulu: University of Oulu.
Draama ja teatteri opetuksessa
Arnolds-Granlund, Sol-Britt (2009). Beyond the obvious : Three acts in educational drama. Åbo: Åbo Akademi University Press.
Toivanen, Tapio (2002). ”Mä en ois kyllä ikinä uskonu ittestäni sellasta” : Peruskoulun viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia teatterityöstä. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Musiikkia ja draamaa yhdistävä väitöskirja
Kuoppamäki, Anna (2015). Gender lessons: girls and boys negotiating learning community in Basics of Music. Helsinki: Taidekasvatuksen Sibelius-Akatemia.
Draama-/teatteriopettajan ja -ohjaajan toiminta
Heinonen, Sirkka-Liisa (2000). Ilmaisuleikit tarinan talossa : Analyysi ja tulkinta lastentarhanopettajan pedagogisesta toiminnasta varhaiskasvatuksen draaman opetuksessa. Tampere: Tampereen yliopisto, opettajankoulutuslaitos.
Rusanen, Soile (2002). Koin traagisia tragedioita – Yläasteen oppilaiden kokemuksia ilmaisutaidon opiskelusta. Acta Scenica. Teatterikorkeakoulu, tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos. Helsinki: Yliopistopaino.
Silius-Ahonen, Ellinor (2005). Lärande som text : En dramapedagogiskt förankrad läsning av det kroppsliga, rumsliga och retoriska i kunskapsbildande processer. Åbo: Åbo Akademis förlag.
Stenberg, Pia-Riitta (2019). Osallistavan draamaprosessin yhteisöllinen suunnittelu : Pedagoginen malli ja toiminta digitaalisessa oppimisympäristössä. Joensuu: Itä-Suomen yliopisto.
Viirret, Tuija Leena (2020). Dialogism as an integral element in process drama : Insights into a drama teacher’s artistic-pedagogical expertise. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Prosessidraama
Asikainen, Sanna (2003). Prosessidraaman kehittäminen museossa. Joensuu: Itä-Suomen yliopisto.
Laakso, Erkki (2004). Draamakokemusten äärellä : Prosessidraaman oppimispotentiaali opettajaksi opiskelevien kokemusten valossa. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Osallistujien kokemukset
Aaltonen, Heli (2006). Intercultural bridges in teenagers’ theatrical events : Performing self and constructing cultural identity through a creative drama process. Turku: Åbo Akademi University Press.
Draama ja teatteri ammatillisessa koulutuksessa
Jansson, Satu-Mari (2015). Teatteri ja draama työn oppimismuotoina. Helsinki: Helsingin yliopisto, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Häkämies, Annukka (2007). Metodilla on merkitys – muodolla on mieli : Draamatyöskentely mielenterveyshoitotyön ammattikorkeakouluopinnoissa. Tampere: Tampereen yliopisto.
Okkonen, Tuula (2004). Lapsen terveyskäsityksestä lapsen terveyden yhteistoiminnalliseen edistämiseen – From child’s health view to co-operative promotion of child’s health. Kuopio: Kuopion yliopisto.
Koponen, Jonna (2012). Kokemukselliset oppimismenetelmät lääketieteen opiskelijoiden vuorovaikutuskoulutuksessa. Tampere: Tampere University Press.
Honkakoski, Arja (2017). Taiteen ja sosiaalisen työn rajalla : Kohtauspaikkana draama. Rovaniemi: Lapin yliopisto.
Draama ja teatteri hengellisissä yhteyksissä
Kinnunen-Riipinen, Lilja (2000). Teatteri kirkossa vai kirkko teatterissa : Kirkkonäytelmä suomessa 1980-luvulla 1960- ja 1970-lukujen kehitys taustanaan. Helsinki: Helsingin yliopisto, Käytännöllisen teologian laitos.
Draama kuntoutuksen työvälineenä
Pulli, Tuula (2010). Totta ja unta : Draama puhe- ja kehitysvammaisten ihmisten yhteisöllisenä kuntoutuksena ja kokemuksena. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Osallistava teatteri
Rusi-Pyykönen, Mari (2020). Hetkestä syntynyttä : suunnanmuutoksia ja uudenlaista otetta osallistavan teatterin käytäntöihin. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus, Helsinki
Fyysinen teatteri, sanaton teatteri
Kumpulainen, Seppo (2011). Hikeä ja harmoniaa : liikunnan ja fyysisen ilmaisun opetus Suomen Teatterikoulun ja Teatterkorkeakoulun näyttelijänkoulutuksessa vuosina 1943-2005. Acta Scenica. Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus. Helsinki.
Tångeberg-Grischin, Maya (2011). The Techniques of Gesture Language – a Theory of Practice. Acta Scenica. Teatterikorkeakoulu, esittävien taiteiden tutkimuskeskus. Helsinki.