Ensi-ilta zoomissa, vastanäyttelijänä ammattilainen

[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Images” _builder_version=”3.26.6″ custom_padding=”1px||0px|||”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ min_height=”304.2px” custom_margin=”-14px||-6px|||” custom_padding=”1px|||||”]

Porin lyseon lukion ilmaisutaidon opettaja ja Porin Teatterinuorten ohjaaja Reetta Vehkalahti huomasi pandemian myötä välttämättömäksi ottaa haltuun aikaisemmin välttelemänsä videoneuvottelut saattaakseen loppuun lukiolaisten teatterihistorian, soolotyön- ja teatterin tyylilajien kurssit. Vehkalahti toteaa etätyöskentelyn sujuneen lopulta yllättävänkin hyvin. Esimerkiksi soolotyönkurssi päättyi oppilaiden kuvaamiin videoihin, jotka katsottiin ensi-illassa Zoomissa. Palaute soolotöistä oli innostunutta; videoille itkettiin, naurettiin ja niistä keskusteltiin pitkiä aikoja. Kameralle näytteleminen ja lähikuvissa esiintyminen erosi lavalla tapahtuvasta näyttelijäntyöstä ja siinä joutui pohtimaan eri asioiden toimivuutta. Oppilaiden kohdalla työskentely kuitenkin jopa avasi ja vahvisti ilmaisua.  

Myös teatterihistorian kurssilla oppilaat kuvasivat videoita, esimerkiksi valitsemanaan commedia dell’arte hahmona. Kotitehtäväksi Vehkalahti antoi videoita, joissa näyttelijä esitti toisen puolen dialogista ja tehtävänä oli kuvata dialogiin vastaus. Työskentelytavan mahdollisti oivallus puhelin-sovelluksen kyvystä yhdistää kaksi videota yhdeksi kahden hengen kohtaukseksi jaetussa ruudussa. Vehkalahti sai mukaan Suomen ammatti- ja harrastajanäyttelijöitä, jotka lähtivät tekemään eri teatterin tyylilajien kohtauksien toista roolia. Nämä 25 ammattimaista kohtausta Vehkalahti on jakanut myös muille kiinnostuneille opettajille etäopetuksessa hyödynnettäväksi.  

[/et_pb_text][et_pb_blurb image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/IMG_20200424_201016678.jpg” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”]

Soolotyönkurssin ensi-ilta Zoomissa on lukiolaisille merkittävä tapahtuma. 

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_blurb title=”Reetta Vehkalahti” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/IMG_20200905_153310637.jpg” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”]

Reetta Vehkalahti on pitkänlinjan lasten- ja nuortenteatterintekijä, ohjaaja ja Leikkiteatterin perustajajäsen, jolta on ilmestynyt teatteri-ilmaisun, lastenkasvatuksen ja leikin alan julkaisuja sekä lastenkirjoja Pipsa Kopperoisesta.

[/et_pb_blurb][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ min_height=”304.2px” custom_margin=”-14px||-6px|||” custom_padding=”1px||10px|||”]

Onnistumisista huolimatta  Vehkalahti huomasi kaipaavansa teatterissa tapahtuvaa kontaktia toiseen. Harrastuspuolella oppilaat olivat väsyneempiä osallistumaan etäopetukseen käydessään jo koulua etäyhteyksin. Kenraaliharjoitusvaiheessa ollutta näytelmää ei voitu harjoitella tarkan rytmityksen ja lavalla tapahtuvan liikkeen osalta ollenkaan. Kaikkiaan lohtua kuitenkin toi, että draamaa ja ilmaisutaitoa kuitenkin voitiin toteuttaa jossakin muodossa etänä. Lisäksi koronavuodesta on jäänyt tavallista enemmän hyvää video- ja kuvamateriaalia.

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px|||||” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto.png” title_text=”Sivunvaihto” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” custom_padding=”||||false|false” box_shadow_style=”preset1″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”][et_pb_blurb title=”Eeva Saha” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/FIDEA-lehden-henkilokuvat-3.png” alt=”Eeva Saha – FIDEA-lehden toimituskunta” image_max_width=”128px” content_max_width=”1100px” _builder_version=”4.9.4″ header_level=”h6″ header_font=”|700|||||||” header_text_align=”center” header_font_size=”30px” body_font=”||||||||” body_text_align=”center” body_font_size=”19px” body_line_height=”1.3em” text_orientation=”center” custom_padding=”|12px||12px|false|false” border_color_all=”#FFFFFF” border_radii_image=”on|70px|70px|70px|70px” box_shadow_style=”preset4″ box_shadow_horizontal=”0px” box_shadow_vertical=”0px” locked=”off”]

Kirjoittaja on draamapedagogi ja laaja-alainen erityisopettaja. Hän toimii myös Mukula-teatterin ja lasten teatterikerhojen ohjaajana Etelä-Pohjanmaalla. Eevalta on ilmestynyt kirja Voimadraamaa (Draamatyö 2016). 

 

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]


Posted

in

by

Tags: