Mitä läheisyysohjaus tarkoittaa?

[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”4.16″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ custom_padding=”|||” global_colors_info=”{}” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Moni on kuullut viime vuosina termin läheisyyskoordinaattori, intimacy coordinator. Toinen käytössä oleva termi on läheisyyskoreografi tai läheisyyden koreografi. Tämä ammattilainen tukee erilaisia tv- ja elokuvatuotantoja intensiivisen läheisyyden kanssa. Joskus termejä käytetään sekaisin kuvaamaan työtä riippumatta mediasta: maailmalla on vakiintunut kuitenkin erottelu intimacy director live-esityksiin ja intimacy coordinator nauhoitettuihin esityksiin.  

Olen itse vihdoin viisi vuotta opiskeltuani valmistunut IDC:n kouluttamaksi läheisyysohjaajaksi, intimacy director. Tämä tarkoittaa, että nauhoitetun läheisyyden sijaan, minulla on valmiudet tukea live-esityksen läheisyyden rakentamisen prosessia.

Läheisyys tarkoittaa tässä kontekstissa hahmojen välistä esitettyä läheisyyttä, yleensä intensiivisempää läheisyyttä kuten seksiä tai seksuaalisesti latautunutta koskettelua sekä esimerkiksi vähäpukeisuutta eri muodoissaan. Läheisyys on kuitenkin monia muitakin asioita: se sisältää ihmissuhteiden koko kirjon, hahmojen sisäisten ilmastojen kohtaamisten esittämisen ja monia muita asioita, joilla tarinaa kerromme. Kaikki, mikä liittyy vuorovaikutukseen, kontaktiin ja kohtaamiseen voidaan tulkita läheisyydeksi.

Minulle läheisyydessä tärkeää on kuitenkin työtapa. Se tarkoittaa, että otamme yhdessä huomioon ne todelliset puitteet, joissa esitys tapahtuu ja luomme olosuhteita keskusteluun. Sen jälkeen luomme yhteiset pelisäännöt suostumuksesta keskusteluun, konkretisoimme tarinamme koreografisin työkaluin ja varmistamme siirtymät tarinasta sisään ja tarinasta ulos. Tämä työtapa on IDC:n, oman järjestöni, ja IDI:n, sen edeltäjän, kulmakivijärjestelmä kaikenlaisen näyttelemisen mahdollistamiseen. Sitä avataan enemmän englanniksi esimerkiksi monissa Consent Studion keskustelupalstalla.

Käytännössä

Tiivisti sanottuna toteutan ohjaajan visiota muun taiteellisen työryhmän kanssa yhteistyössä. Toimin asiantuntijana läheisyyden varmistamisessa, luon protokollia, toimintatapoja ja tuen muiden suunnittelijoiden työtä niiltä osin kuin sitä tarvitaan.

Lopuksi luon läheisyyskohtauksen koreografian yhteistyössä näyttelijöiden ja ohjaajan kanssa. Käytännössä tämä tarkoittaa suostumuksen navigointia, rajoista ja esityksen tavoitteista käytävää täsmällistä keskustelua. Se tarkoittaa myös sitä, että hahmotan, mitä työkaluja meillä on käytössämme, ja miten niitä käytetään. Esimerkiksi pehmustetut, ihonväriset alusvaatteet toimivat vain tietyssä kulmassa, erilaisten peittävien kankaiden käyttöä pitää harjoitella – eikä yksikään läheisyyskohtauksen liike voi olla täysin improvisoitu tai “ihan vain” suudelma. 

Meidän on hahmotettava aina, miksi jotain tehdään – ja millaisia riskejä siihen liittyy. Esiintyjillä pitää olla todella varma tukirakenne, jotta he voivat tehdä parhaan mahdollisen työnsä koko esityskauden ajan, kun kyseessä on herkkä hetki joko esiintyjälle tai hahmolle.

Tämä on siis lyhyesti kuvaus läheisyysohjauksesta.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px|||||” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”||||false|false” box_shadow_style=”preset1″ global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_blurb title=”Juuso-Matias Maijanen” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Juuso-Matias-neliokuva.png” alt=”Pirjo Vaittisen kirjoittajakuva” image_icon_width=”128px” content_max_width=”1100px” _builder_version=”4.18.0″ header_level=”h6″ header_font=”|700|||||||” header_text_align=”center” header_font_size=”30px” body_font=”||||||||” body_text_align=”center” body_font_size=”19px” body_line_height=”1.3em” text_orientation=”center” custom_padding=”|12px||12px|false|false” border_color_all=”#FFFFFF” border_radii_image=”on|70px|70px|70px|70px” box_shadow_style=”preset4″ box_shadow_horizontal=”0px” box_shadow_vertical=”0px” image_max_width=”128px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]

Juuso-Matias on liikeohjaaja, teatteripedagogi ja fyysinen näyttelijä, joka asustaa Turussa. Hänen pedagoginen erikoisalansa on erityisesti näytteljäntyöllisesti intensiiviset liikepohjaiset teatterikohtaukset, joiden käyttöä hän on opiskellut kolmella eri mantereella. Hänen tavoitteensa on jatkaa teatterikentän kehittämistä yhä vastuullisemmaksi, kestävämmäksi työympäristöksi.

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]


by

Tags: