”DRAMA4LL”– POIMINTOJA JA MIETTEITÄ

[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Osio 1″ _builder_version=”4.18.0″ custom_padding=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

IDEAn maailmankongressin järjestäminen Islannissa tapahtui koronapandemiasta aiheutuneen epävarmuuden ja ennakoimattomien käänteiden olosuhteissa. Iso saavutus jo sinällään oli se, että vuosien tauon jälkeen kongressi kyettiin toteuttamaan: saatiin toiminta uudestaan liikkeelle. Islantilaisille tästä iso kiitos! Tuskin koskaan IDEAn maailmankongressia on järjestetty näin pienillä käytettävissä olevilla resursseilla. Islantilaisen työryhmän jäsenten määrä oli sormin laskettavissa. Järjestäjät tekivät pienellä porukalla urotyön, vaikkakin yhteistyössä IDEAn kanssa.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px||0px||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-3.png” title_text=”Sivunvaihto (3)” admin_label=”Kuva” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Osio 1″ _builder_version=”4.18.0″ custom_padding=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Kongressin tunnuslauseena oli ”DRAMA4LL. Drama for tall and small”. Miten tämä slogani näkyi kongressin ohjelman sisällöissä ja kohderyhmissä? Ohjelman sisällöstä suuri osa käsitteli draama- ja teatterityötä eri ikäisten oppijoiden kanssa varhaiskasvatusikäisistä korkeakouluopiskelijoihin. Kontekstina oli oppilaitoksessa tai oppilaitosten välillä tehtävä työ. Sekä suullisissa esityksissä että työpajoissa tarkasteltiin draaman eri toimintamuotojen ja työtapojen käyttöä eri aineiden, kuten matematiikan ja vieraan kielen, opetuksessa. Islantilaiset Ásgerður Jóhannesdóttir ja Rannveig Thorkelsdóttir painottivat esityksessään, että draamatyöskentelyn tarkoitus matematiikan opetuksessa on rakentaa merkityksellisiä yhteyksiä abstraktien käsitteiden ja oppilaiden elämänkokemusten ja esiymmärryksen välille.

Tarkastelun kohteena oli myös draaman (usein prosessidraaman) käyttö eri teemojen opetuksessa. Käsiteltäviä aiheita olivat mm. globalisaation vaikutukset, ilmastokriisi, seismologia, eläinten oikeudet sekä pakolaisten maahanmuutto ja heidän identiteettiinsä liittyvät kysymykset. Sveitsiläinen Eva Göksel esitteli Tarinadraaman esikoululaisten ympäristöä käsittelevässä opetuksessa. Korkeakoulun kontekstia edustivat mm. ugandalainen Mercy Mirembe Ntangaare ja ruotsalainen Eva Österlind. Ntangaaren aihe oli sosiodraaman soveltaminen humanististen tieteiden teorian opetuksessa yliopiston jatko-opinnoissa. Österlindin esitys puolestaan tarkasteli soveltavan draaman työpajatyöskentelyä kestävää kehitystä tutkivassa yliopisto-opetuksessa.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Konferenssiesityksissä lasten ja nuorten draama- ja teatteriopetuksessa painottui yksilön taitojen opettaminen. Aiheita olivat: improvisoitujen kohtausten ja näytelmien kirjoittaminen, Readers Theatre (ääneen lukemisen sujuvoituminen) ja runouden ymmärtäminen, naturalistisen näyttelemisen tekniikat, fyysinen teatteri, sosiaaliset taidot, draaman työtavat taidemaalausten tarkastelussa. Näiden lisäksi ohjelmassa oli esitykset kokonaisvaltaisesta lähestymistavasta oopperan tekemiseen lasten kanssa, Commedie dell´Arte; yhteisöteatterin muodosta nuorille sekä prosessidraamat Oscar Wilden Itsekäs jättiläinen ja Astrid Lindgrenin Ronja ryövärintytär.

Kongressiesitysten toisena suurena kohderyhmänä olivat opettajat. Näissä esityksissä tarkasteltiin mm. draamamenetelmiä opettajien psyykkisen palautumiskyvyn ja hyvinvoinnin edistämisessä, draamakoulutuksen sisältöjä, kehollis- mielellisen dialogin merkitystä draamaopetuksessa, aineopettajien draamakasvatuksen työnohjausta, draamatyötapojen soveltamista omaan työkäytäntöön ja oppilaiden/opiskelijoiden draamaopintojen arviointia ja palautteen antamista. Anna Santuccin (USA) ”Dancing with Discomfort” -työpaja tarkasteli kysymystä, mitkä ovat optimaalisia draama- ja teatterityöskentelyn ensiaskeleita aloitteleville opettaja- opiskelijoille.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px||0px||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto.png” title_text=”Sivunvaihto” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Osio 1″ _builder_version=”4.18.0″ custom_padding=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Opettajien työtä lähestyttiin myös muista näkökulmista. Kreikkalainen Aspasia Simpsi ja norjalaiset Stig Eriksson ja muu työryhmä kuvasivat omissa esityksissään eurooppalaista Antigone-projektia, jonka tavoite on lisätä opettajien tietoisuutta sukupuoleen perustuvasta tyttöihin ja naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja sen tunnistamisesta. Kongressiesityksissä tarkasteltiin myös alkuperäiskansojen oikeuksien ja kulttuurin huomioimista opetuksessa sekä draamaprosessien mahdollisuuksia kulttuurien välisten keskustelujen luomisessa eri taustaisten opiskelijoiden kesken.

Esitysten yleismaailmallisia teemoja olivat mm. maailman muuttaminen taiteen avulla: kulttuurin ja esittävien taiteiden aseman vahvistaminen muutoksen aikaansaamiseksi, konfliktien ehkäisy, rauhankasvatus, tietoisuuden lisääminen ihmisoikeuksista ja pakolaisista sekä toleranssin ja ymmärryksen lisääminen.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

”Draamaa kaikille” -sloganilla kongressin ohjelmasta muodostui eräänlainen monenkirjava abstrakti mosaiikkisommitelma. Esityksissä kuvattu toimintakenttä ei kuitenkaan ollut niin monenkirjava. Kenttää avartavia näkökulmia toki löytyi. Irlantilaisen Dorothy Morrisseyn esitys käsitteli ”The Wonder -projektia”, joka koostui viikon teatteriresidenssien sarjasta. Niiden aikana ”Sensory Theatre” tarjosi aistimuksellisia teatterikokemuksia vammaisille lapsille ja nuorille, joilla on toimintarajoitteita tai autismin kirjon ominaisuuksia (neurologista erilaisuutta), ja jotka tästä syystä usein jäävät vaille teatterikokemuksia. Niin ikään irlantilaisten Elaine Clotworthyn ja Carmel O’Sullivanin esitys kuvasi nuorille (joilla on autismin kirjon ominaisuus) suunnattua ”Social Drama” – työskentelyä ja sitä saatujen oppimiskokemusten yleistettävyyttä nuorten arkeen. Norjalaiset Mette Bøe Lyngstad ja Silje Birgitte Folkedal tarkastelivat taas vammaisten nuorten sorron kokemuksia ja niiden käsittelyä Forumteatterin työtavoin.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px||0px||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto.png” title_text=”Sivunvaihto” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Osio 1″ _builder_version=”4.18.0″ custom_padding=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Vanhuksille suunnattu draamatyöskentely oli kahden esityksen aiheena. ”Food Memories” -esitys kuvasi koronarajoitusten aikana Singaporessa vanhusten kanssa toteutettua projektia, jonka tuotoksista koottiin pop up näyttely. Adriana de Moura Somacal kuvasi esityksessään kuurojen näyttelijöiden Shakespeare-produktiota brasilialaisella viittomakielellä. Oma työpajani ”Frost Cover – a thousand and one use” edusti minimalista esinelähtöistä työskentelyotetta prosessidraamassa. Toiminnan lähtökohtana, impulssina oli kaksi hallaharsoa.

Kongressin esitteessä osallistujia kutsuttiin juhlimaan draamaa muuttuvassa maailmassa. Mikä oli se muuttuva maailma, jota vasten esitykset ja työpajat peilautuivat? Varsinkin suullisissa esityksissä tarkasteltiin COVID-19-pandemian vaikutuksia. Useassa esityksessä kuvattiin verkossa tapahtuvaa draaman opetusta ja -opiskelua ja virtuaalista luokkahuonetta. ”The Window Theatre” kuvasi draamamenetelmien käyttöä verkossa. Tarkastelun kohteena oli myös se, miten taide voi tukea ihmisiä pandemian aikana. Esityksessä ”Locked Down, Opened Up” esiteltiin kansainvälinen performanssi- ja tutkimusprojekti. Siinä kansainväliset teatterin harjoittajat työskentelivät vuorovaikutteisesti paikallisen teatterin kanssa koronarajoitusten aikana.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Draama- ja teatterikasvatuksen ja soveltavan teatterin toimijoille on suuri tarve samantapaista työtä tekevien kohtaamiselle. IDEAn maailmankongressi tarjosi siihen foorumin. Virallisen kongressiohjelman rinnalla vapaamuotoiset keskustelut ja verkostoitumiset olivat päivien keskeistä antia. Yksilötasolla ne tarjosivat heijastuspintoja siihen, miten oma työ sijoittuu toimintakentälle.  Kongressiin osallistuminen on aina iso taloudellinen investointi. Osallistujilla on lupa odottaa hyvin valmisteltuja suullisia esityksiä, työpajoja ja SIG-ryhmien ohjaamisia. Osallistujien välisissä keskusteluissa ilmeni, että kongressin sisällöissä tämä pääosin toteutuikin, ei kuitenkaan kaikissa. IDEAn maailmankongressien toteutuksien edelleen kehittämiseksi osallistujilta saatava rakentava kritiikki on korvaamattoman arvokasta. Sen vuoksi palautteen olisi tärkeä sisältyä kongressin formaattiin. Kun se ei ole kongressin rakenteessa, niin palautepuhe käydään käytävillä.

Jäin jälkikäteen miettimään kongressin julistetta. Julistekuvana on vaaleaihoisen nuoren ihmisen virheetön oikea käsi vaaleansinisellä taustalla. Se edustaa länsimaista ihmiskuvastoa. Julistekuva sisältää aina visuaalisen viestin. Kongressin tunnuslause oli ”DRAMA4LL. Drama for tall and small”, lisäksi kongressin osallistujat saapuivat eri maanosista. Itselleni ”draamaa kaikille” tuo ajatuksen ihmisten välisestä yhteydestä: ihonväriltään erilaisten, eri kulttuuritaustoja edustavien, eri ikäisten ja oloisten ihmisten oikeista ja (itsekin vasenkätisenä) myös vasemmista käsistä, ja joissa näkyy eletyn elämän jälkiä.  Yhteyden ja erilaisen kohtaamisen tarttumapinta on oivaltavasti (Nikos Govas, et al.) kongressiesityksen otsikossa: ”It Could Be Me – It Could Be You”. Kuvan valinnalla on merkitystä.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px||0px||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto.png” title_text=”Sivunvaihto” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Osio 1″ _builder_version=”4.18.0″ custom_padding=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Kongressiin osallistui Suomesta 12 draaman- ja teatterin toimijaa. Suomalaisten pitämien suullisten esitysten ja työpajojen aiheet olivat:

Heidi-Tuulia Eklund: Perceptions, experiences and learning processes of basic education teachers in the introduction of drama methods

Enni Johanna Junttila: Evaluation and feedback in drama: experiences of Finnish upper secondary school students doing their art diploma in drama

Tintti Karppinen: Drama and games in peace education for all age groups (työpaja)

Nina Maunu: Movement and improvisation in language learning (työpaja)

Mari Rusi-Pyykönen: Research as bricolage artisanship of doing and thinking, ja Frost Cover – a thousand and one use. Object-led process drama (työpaja)

Sanni Swahn ja Antti Juvonen: Try it yourself – tutoring drama education to subject teachers

Annemari Untamala ja Hanna Saari: A Practical Approach to Cross-border Movie Making Collaboration (työpaja)

Tuija Leena Viirret: Embodied Dialogism in Teaching Drama: Intersubjective Presence, Respect and Confidence.

Lisäksi SIG-ryhmät: Tintti Karppinen ja Zeki Özen: Drama for peace education

Annemari Untamala ja Hanna Saari: Drama and theatre in secondary education

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||” locked=”off” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.18.0″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-3.png” title_text=”Sivunvaihto (3)” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”||||false|false” box_shadow_style=”preset1″ global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_blurb image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2022/03/mari-1.jpg” alt=”Piia Kleimola – henkilökuva” image_icon_width=”128px” content_max_width=”1100px” _builder_version=”4.18.0″ header_level=”h6″ header_font=”|700|||||||” header_text_align=”center” header_font_size=”30px” body_font=”||||||||” body_text_align=”center” body_font_size=”19px” body_line_height=”1.3em” text_orientation=”center” custom_padding=”|12px||12px|false|false” border_color_all=”#FFFFFF” border_radii_image=”on|70px|70px|70px|70px” box_shadow_style=”preset4″ box_shadow_horizontal=”0px” box_shadow_vertical=”0px” image_max_width=”128px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]

Mari Rusi-Pyykönen

TeT Mari Rusi-Pyykönen FIDEAn varapuheenjohtaja ja toimii yhdistyksen edustajana pohjoismaisen Drama-lehden toimituskunnassa. Hän toimittaa parhaillaan Fidean 50-vuotias historiikkia.

 
[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]


Posted

in

,

by

Tags: