[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Images” _builder_version=”3.26.6″ custom_padding=”1px||0px|||”][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Copy-of-FIDEA-lehden-kansikuvat.png” title_text=”Copy of FIDEA-lehden kansikuvat” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” max_height=”500px”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” min_height=”304.2px” custom_margin=”-14px||-6px|||” custom_padding=”1px|||||”]
Tieteessä tapahtuu
Joulukuussa 2020 Helsingin yliopiston tarkastettiin kaksi teatteritieteen väitöskirjaa. Niiden teoriaa ja kohteen valintaa tarkastellessa käy selväksi, että teatteritieteessä on vakiintunut laajentunut teatterin käsite ja toteutunut teatterin ja esittämisen eri muotojen tutkiminen osana ympäröivää yhteiskuntaa. Vielä 1990-luvun lopulla pitäessäni koeluentoa Tampereen yliopiston humanistisen tiedekunnan teatterin ja draaman tutkimuksen professorin virkaan teatteriesityksen tutkimista katsojan näkökulmasta pidettiin jotenkin epäilyttävänä. Se on nyt keskeistä kummassakin väitöskirjassa.
Outi Lahtisen väitöstutkimus Performativity in Theatre or How to Play with a Burned Match: A Study on a Concept, a Theory and a Theatre Production tarkastettiin Helsingin yliopistossa lauantaina 12.12.2020 klo 10. Tilaisuus oli etäväitös, väitöskirja on luettavissa osoitteessa https://helda.helsinki.fi/handle/10138/321776. Outi Lahtinen on teatterin tutkija ja teatterikriitikko. Hänen väitöskirjansa ytimessä (luku 3 ”On the Stage, on a Journey, in the History”, sivut 161–247) on tutkija-katsojan näkökulmasta tehty esitysanalyysi Kalle Holmbergin Tampereen Työväen Teatteriin ohjaamasta ja Maiju Lassilan teksteihin perustuvasta esityksestä Tulitikkuja lainaamassa eli elämän ihmeellisyys (2001).
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” global_colors_info=”{}”][/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” min_height=”304.2px” custom_margin=”-14px||-6px|||” custom_padding=”1px|||||” global_colors_info=”{}”]
Olen käynyt tuoreena tamperelaisena katsomassa tuon TTT:n juhlaesityksen, ja minulla on esityksen käsiohjelma tallessa. Sen Harhama-viittaukset tuntuvat nyt taas tutuilta Juha Hurmeen Harhama-esityksen näkemisen ja sen pohjana olevan kirjan uudelleen lukemisen vuoksi.
Esityksen ja sen taiteellisten ratkaisujen käsittely on väitöskirjassa tiiviissä yhteydessä muihin lukuihin, sillä esitystä katsotaan teatteritapahtuman ja performatiivisuuden teorian kautta suhteessa teatterin traditioihin ja tyylilajeihin sekä esityksen tekemisen ja vastaanoton yhteiskunnallis-historiallisessa kehyksessä.
Helsingin yliopistossa perjantaina 11. joulukuuta 2020 klo 12.15 etäväitöksessä väitöskirjaansa Making Sense of Perception and Power in Participatory Performance. Horizons of Change and Politics of the Sensible in Lois Weaver’s ’What Tammy Needs to Know’, Tellervo Kalleinen and Oliver Kochta-Kalleinen’s ’Complaints Choir’, and Claudia Bosse’s ’dominant powers. was also tun?’ puolustanut Joonas Lahtinen on esitys- ja installaatiotaiteilija ja teatterintutkija, joka opiskellut teatteritiedettä Helsingin yliopistossa sekä performanssia Lontoon yliopistossa ja työskentelee Wienissä. Elektroninen väitöskirja on osoitteessa https://helda.helsinki.fi/handle/10138/320573.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]
Väitöskirjan aineistona, empiirisen tutkimuksen kohteena, on erilaisia perinteisen teatterin rajojen yli ulottuvia teoksia. Niitä ovat kaksi Lontoossa ja New Yorkissa toimivan tutkija-professori-taiteilija ja feministi-aktivisti Lois Weaverin performanssiesitystä, What Tammy Needs to Know, joka on vieraillut myös Kiasmassa Helsingissä vuonna 2006, ja What Tammy Needs to Know about Getting Old and Having Sex (2008).
Toisena tutkimuskohteena on Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen julkisissa tiloissa järjestämiä improvisatorisia kuorolaulutilaisuuksia, Valituskuoro-esityksiä, Helsingissä 2006, Singaporessa 2008 ja Wienissä vuodesta 2010 lähtien useina vuosina. Kolmantena on wieniläisen Claudia Bossen ja hänen theatercombinat-ryhmänsä esitys dominant powers. was also tun? Se edustaa Joonas Lahtiselle hänen nykyisen kotipaikkansa Wienin kaupungin esitystaiteen kentän vahvaa tanssi- ja koreografiapohjaisuutta sekä erilaisia tila- ja paikkakokeiluja, ja sitä on luonnehdittu poliittisiksi hybriditeoksiksi. (Lahtinen Joonas: Rakenteet ja rajoitukset. Teatteri 5/2016, 22–23)
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_blurb title=”Tulitikkuja Lainaamassa -juliste (Tampereen Työväen Teatteri)” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Tulitikkuja-lainaamassa-TTT-juliste-1.jpg” alt=”Tulitikkuja lainaamassa TTT juliste” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” header_font_size=”13px”][/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”3px|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”60px||2px|||”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” min_height=”312.2px” custom_margin=”2px||-6px|||” custom_padding=”3px|||||” global_colors_info=”{}”]
Joonas Lahtinen on ollut osallistujana noissa kaikissa performansseissa, joissa katsojan asema on toisenlainen kuin perinteisessä teatterissa. Teoreettisen osan materiaalis-performatiivisen esitysanalyyttisen mallin avulla eritellään projekteissa käytettyjä osallistamiskeinoja: tutkitaan sitä, millä tavoilla taiteelliset esitykset vaikuttavat osallistujiinsa ja miten valta, tieto, kulttuuri, aistimellisuus ja ruumiillisuus kytkeytyvät toisiinsa ihmishavainnoissa, sekä osallistavissa esitystilanteissa että arkielämässä.
[/et_pb_text][et_pb_blurb image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Teatteritiede-kuva.jpg” alt=”Joonas Lahtisen ohjaamasta esityksestä YOYO – You Are On Your Own, (kuvassa on) esiintyjä Mikko Niemistö ja valokuvan on ottanut (tuottaja) Luzie Stransky” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” body_font_size=”15px” text_orientation=”center”]YOYO – You Are On Your Own -esityskuva.
Ohjaus: Joonas Lahtinen. Esiintyjä (kuvassa): Mikko Niemistö. Valokuva: Luzie Stransky[/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_blurb title=”Joonas Lahtinen” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Joonas_Lahtinen_photo_Heidi_Selbach.jpg” alt=”Joonas Lahtinen. Kuvaaja: Heidi Selbach.” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” header_font_size=”15px” body_font_size=”15px” text_orientation=”center”]Kuvaaja: Heidi Selbach.[/et_pb_blurb][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” min_height=”312.2px” custom_margin=”2px||-6px|||” custom_padding=”3px|||||” global_colors_info=”{}”]
Projektien ideologinen tausta näkyy julkilausuttujen tavoitteiden ja teemojen lisäksi siinä, miten osallistujia kohdellaan esityksissä, millaista aktiivisuutta heiltä ihan ruumiillisesti edellytetään ja millaisia toimintamahdollisuuksia heille esityksessä annetaan. Väitöskirjassa analysoidaan eri projekteissa käytettyjä osallistamiskeinoja ja niiden välittämää käsitystä osallistavan esitystaiteen vaikuttavuudesta, politiikasta ja muutospotentiaaleista sekä niihin liittyviä ongelmallisia taustaoletuksia, inkluusioiden ja ulossulkemisten dynamiikkaa ja yhteyksiä postfordistiseen työhön sekä osallistavalle taiteelle ominaista “vieraantumisen vastaisen eetoksen” näkymistä.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default” min_height=”1395.9px” custom_padding=”0px|||||”][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.9.4″ min_height=”511.4px” custom_margin=”|auto|-4px|auto|false|false” custom_padding=”||6px|||”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_text _builder_version=”4.9.3″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]
Muistoja ja mietteitä, taustoja ja nimityksiä
Joonas Lahtisen aineisto toi mieleeni vahvoja muistikuvia vuosikymmenien takaa Turussa vanhassa tehdashallissa vierailleesta teatteriryhmästä, jonka esityksessä muistan joutuneeni väistelemään päälle vyöryviä esiintyjiä ja esitykseen kuuluvaa saven tai veden roiskimista ja jonka juliste oli pitkään ollut seinälläni. Muistin nimestä jotakin ja löysin osallistavan teatterin ryhmän La Fura dels Baus, joka on vieraillut Helsingin taiteiden yössä vuonna 2018 ja jonka vuoden 1993 työpajoja käsittelevässä jutussa kerrotaan ryhmän vierailleen Suomessa vuonna 1986 (Vuori, Suna, Fyysisestä teatteristaan tunnettu La Fura dels Baus veti Kaapelitehtaalla kaksiviikkoisen työpajan. Viisas katsoja väistää, kun esitys tulee päälle. Helsingin Sanomat 3.5.1977). Se oli vaihetta, jossa palasin nuoruuden teatteri- ja esityskiinnostukseen ja osallistuin SA:n teatterin ja elokuvan tutkijakoulutukseen samalla kun kirjoitin reseptioteoreettista kirjallisuustieteellistä tutkimusta.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_text _builder_version=”4.9.3″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” global_colors_info=”{}”]
Tammikuussa 2021 Pertti Sveholm kertoi television Puoli seitsemän -ohjelmassa, että hänestä tuli näyttelijä, koska hän opiskellessaan suomen kieltä Helsingin yliopistossa sai kannustusta suullisen ilmaisutaidon opettajaltaan näyttelijä Ritva Ahonen-Mäkelältä, hakeutui ylioppilasteatteriin ja Teatterikouluun. Muistan tavanneeni Pertti Sveholmin Turun yliopiston suomen kielen opiskelijoiden retkellä Helsingin yliopiston Suomen kielen laitokselle Liisankadulla ja yöpyessäni illanvieton jälkeen jonkun opiskelijoiden yhdistyksen Siulan hallituksen jäsenen asunnossa. Minulle tärkeä akateeminen opettaja oli puheopin yliopistonlehtori, FL Kaija Tuominen, jonka lausunnan jatkokurssilaisten kanssa pääsin itsekin esiintymään. Turkulaisten suomen kielen opiskelijoiden Kanta ry:ssä ensimmäinen luottamustoimeni oli teatterikerhon sihteerinä, teatterikäyntien järjestäjänä ja teatterikritiikkien kirjoittajana. Saman yhdistyksen Kantavierre-teatteriryhmässä oli mukana samaan aikaan opiskellut Jorma Immonen, myöhempi puheopin lehtori ja draamaguru. Hän oli mukana myöhemmin, vuosina 1990–1991, Turun kaupunginteatterin toiminnan ja ohjelmiston tutkimusprojektissa, jossa minusta tuli teatterintutkija. Tämä yhteys draamaan näkyy edelleen koulutusnimikkeessä ”puhe- ja draamataidepedagogi” Snellman-korkeakoulussa.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.9.4″ min_height=”511.4px” custom_margin=”|auto|-4px|auto|false|false” custom_padding=”||0px|||”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]
Oman draamaoppini alkeet hanki Turun kaupungin järjestämällä Eeva Parkkarin ja Satu Rihu-Lehden Luovan toiminnan ohjaajakurssilla vuonna 1980, kysymys oli lasten ja nuorten vapaa-ajan toiminnasta, vaikka mukana oli myös kaupunginteatterin piirissä syntynyt Turun Lapsiteatteri. Osallistuin teatterintutkijana Näyttelijäntyön kurssille Paasikivi-opistossa 1993. Draaman pariin palasin Maissi Salmen ja Marjo-Riitta Ventolan kurssilla Ilmaisutaitoa opettajille vuonna 1996 samana vuonna perustetun Turun Taiteen ja viestinnän oppilaitoksen tiloissa, jonka Marja Louhijan vetämässä teatteri-ilmaisun ohjaajien koulutuksessa olin mukana. Silloin elettiin Ilmaisukasvatuksen (ILKA) nimikkeen alla.
Toimin vuoden 1999 alusta äidinkielen ja kirjallisuuden opettajankouluttajana Tampereen yliopistossa. Sisällytin opintoihin joka vuosi teatterikäynnin ja sen yhteyteen draamaharjoituksia tai pidin aineenopettajaopiskelijoille yhteisen kurssin ja ulotin yhteistyön teatteriin ja kouluunkin, esimerkiksi Otellopelin yhteydessä. Joskus opiskelijat opettivat minuakin, sittemmin tanssista tunnustuksen kasvatuksena väitellyt Raisa Foster esitteli opiskeluvuoden portfolionsa tanssien!
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.26.6″][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” global_colors_info=”{}”]
Anna-Lena Østernin kanssa muistelin pari vuotta sitten Trondheimissa taiteen perusopetuksen suunnittelua koulujen ulkopuoliseen toimintaan: työnimikkeenä oli draama, vuonna 2002 otettiin nimikkeeksi teatteritaide ja uusinta on ”esittävät taiteet (sirkustaide ja teatteritaide)”. Maissi Salmi oli kumppaninani lukion päättökokeeksi suunnitellun lukiodiplomin kohdalla: ”ilmaisutaito”, ”draama ja ilmaisutaito” ja viimein ”teatteri”. Vuonna 2003 annoin Tampereen kaupungin ja Opetushallituksen verkkokurssille nimen ”teatteritieto”; kurssin ”toisen painoksen” otsikoksi vuonna 2015 Opetushallituksen sivuilla halusin ”Nykyteatterin rihmastoja” (http://www10.edu.fi/lukiodiplomi/teatteri/#1).
Perusopetuksen tuntijakouudistuksen suunnittelussa vuonna 2012 esitettiin uusiksi oppiaineiksi etiikkaa ja hiukan yllättäen draamaa. Tampereen yliopistossa sijoitettiin luokanopettajien kelpoisuuden tuottaviin Monialaisiin opetettavien aineiden opintoihin oma 5/60 opintopisteen kurssi ”Draama”, jonka opetuksen suunnittelusta vastasin vuosina 2012–2018.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” custom_padding=”||6px|||”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]
Ilmiöt ja niiden (ekologiset) systeemit ja suhteet ovat nousseet keskeisiksi opetuksen suunnittelussa. Niitä on helpompi käsitellä, kun niitä nimetään ja niistä kerrotaan. Luin hiljakkoin kollegani Elina Jokisen kertomista pohtivasta esseekirjasta Säröjen kauneus sitaatin Merete Mazzarellan kirjan nimessäkin esiintyvään ajatukseen Tähtien väliset viivat (Linjer mellan stjärnor). Tarinankertojat keksivät tähtikuviot vetämällä kuvitellun viivan lähekkäin olevien tähtien välille ja loivat niille hahmon ja identiteetin. Yötaivaan näkee näin merkityksellisenä. Se kertoo ajattelun voimasta ja mielikuvituksen tarpeellisuudesta minän, muiden ja maailman näkemisessä. Juuri siinä on draaman ja teatterin voima ja draama- ja teatteriopetuksen tai -kasvatuksen idea.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.9.4″ text_font_size=”17px” header_2_font_size=”23px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]
Kun nyt olemme fidealaisia, jotkut fidealisteja, voi työmme sisällön määrittelyn järjestystä perustella historiallisella vastakkainasettelulla, joka ehkä nyt on aikansa elänyt niin kuin moni muukin provosoivasti aluksi käytetty dikotomia, tai sillä kielen ominaisuudella, että luettelon samanarvoisten osien pisin sana heittyy luettelon loppuun – meille tärkeitä ovat vapaus, veljeys ja tasa-arvo, ranskalaisille liberté, égalité, fraternité. Sanat ovat kuitenkin myös (performatiivisesti) tekoja, myös metaforat: viekö ”välimaastoon” sijoittaminen näkymättömiin marginaaliin ilmiötä –vai kuuluuko siihen erilaisten kulttuurien yhtäaikainen (hybridinen) läsnäolo, josta voidaan kertoa aina uudelleen ja uudelleen, mutta joka ennen kaikkea on läsnä kokemuksellisessa yhteisessä toiminnassa. Väitöskirjat ovat kertomuksia, joiden tekijät taustoittavat, kehystävät ja perustelevat huolellisesti omat sananvalintansa ja nimityksensä omassa tutkimustilanteessaan.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default” custom_padding=”||||false|false” box_shadow_style=”preset1″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.3″ _module_preset=”default”][et_pb_blurb title=”Pirjo Vaittinen” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/PVaittinen-kirjoittajakuva.jpg” alt=”Pirjo Vaittisen kirjoittajakuva” image_max_width=”128px” content_max_width=”1100px” _builder_version=”4.9.4″ header_level=”h6″ header_font=”|700|||||||” header_text_align=”center” header_font_size=”30px” body_font=”||||||||” body_text_align=”center” body_font_size=”17px” body_line_height=”1.3em” text_orientation=”center” custom_padding=”|12px||12px|false|false” border_color_all=”#FFFFFF” border_radii_image=”on|70px|70px|70px|70px” box_shadow_style=”preset4″ box_shadow_horizontal=”0px” box_shadow_vertical=”0px” locked=”off”]Pirjo Vaittinen on FT, kirjallisuuden ja teatterin tutkija ja eläkkeellä oleva opettajankouluttaja. Kiinnostus ja innostus draamaan on peräisin Luovan toiminnan ohjaajakurssilta 1970-luvun Turussa, ja sitä on pidetty yllä lukemattomilla ilmaisutaidon, näyttelijäntyön ja draamakasvatuksen kursseilla, teatterintutkimuksen kansainvälisessä yhteistyössä sekä draama- ja teatterikasvatuksen opetuksena ja tutkimuksessa, viimeksi Tampereen yliopistossa. FIDEA on ollut hänen asiantuntemustaan kartuttamassa kaikilla vuosikymmenillä, Pirjo on ollut mukana hallituksessakin ja kevätpäivien järjestämisessä vielä 2010-luvulla sekä kirjoitellut viime aikoinakin juttuja yhdistyksen lehteen. Sähköpostiosoite on [email protected].[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]