KAKSI KONKARIA – VERKSAMMA VETERANER

[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Osio 1″ _builder_version=”4.18.0″ custom_padding=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

FIDEAn tavoitteellinen toiminta on perustunut koko sen olemassaolon ajan näkemykseen yhdistyksen perustehtävästä. Sen toteuttaminen on edellyttänyt vapaaehtoisuuteen ja toimintaan sitoutuneiden aktiivisten jäsenten työpanosta. Erilaisissa luottamustehtävissä toimineet pitkäaikaiset jäsenet ovat tuoneet uusille toimijoille tärkeän kokemushorisontin yhdistyksen vaiheisiin. Tämä on avannut paitsi näkymää siitä, mistä yhdistys on tullut, myös korvaamatonta tietoa, jonka avulla toimintakulttuuri on voinut siirtyä.

FIDEAn kunniapuheenjohtaja ja fidealisti, draamaopettaja Tintti Karppinen on toiminut yhdistyksessä viisi vuosikymmentä eli sen perustamisesta 1972, tuolloin sen nimeksi valittiin Koulujen Luovan Toiminnan Yhdistys (KLTY). Anne Sandström, fidealisti ja Teatterikoulu DOTin rehtori, on puolestaan toiminut FIDEAssa runsaat 20 vuotta. Nyt, kun molemmat ovat jättäneet paikkansa hallituksessa, on erityisen tärkeä kuulla heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään arvokkaasta työpanoksestaan yhdistyksessä. Tintti ja Anne varasivat ystävällisesti aikaa kiireisestä arjestaan ja vastasivat heille esitettyihin kysymyksiin. Vastauksista ilmenee heidän monipuolinen toimijuutensa FIDEAssa.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px||0px||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-3.png” title_text=”Sivunvaihto (3)” admin_label=”Kuva” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Osio 1″ _builder_version=”4.18.0″ custom_padding=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2023/03/FIDEA_jasenlehti-2023_Tintti-Karppinen_-valokuva.png” title_text=”FIDEA_jäsenlehti 2023_Tintti Karppinen_ valokuva” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” text_font_size=”14px” global_colors_info=”{}”]

Kuvassa: Tintti Karppinen
Kuvaaja: Pirkko Tiuraniemi

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Keneltä/mitä kautta sait tietää yhdistyksestä?

Olin Hämäläis-Osakunnan Näyttelijöissä vuodesta 1965 ja Ylioppilasteatterissa vuodesta 1966, molemmissa 70-luvun alkuun asti aktiivisti. Sitä kautta sain tietoa luovan toiminnan menetelmistä ja osallistuin Lapsen luovan ilmaisun kurssille syksyllä 1971. Kevään 1972 ohjasin Lasten luovan ilmaisun kerhoa kerran viikossa. Kesäkuussa 1972 liityin jäseneksi, kun olin Suomen Harrastajateatteriliiton Kanneljärven kansanopistolla järjestetyllä pohjoismaisella Improvisoinnista dramatisointiin -kurssilla, jonne KLTY:n sihteeri Pirkko-Leena Koponen ja taloudenhoitaja Merikki Laurila (myöh. Jäntti) tulivat kertomaan yhdistyksestä.

Mikä sai sinut liittymään jäseneksi ja osallistumaan aktiivisesti yhdistyksen toimintaan?

KLTY oli juuri sitä, mihin opintoni olivat tähdänneet (suomenkieli, kirjallisuus, draamakirjallisuus, puhetaito, aikuiskasvatus ja myöhemmin taiteiden välinen koulutus). Halusin yhdistää teatterin keinoja opettamiseen ja KLTY:n perustajien kanssa tunsin olevani omieni joukossa.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Missä eri tehtävissä olet näiden vuosikymmenten aikana toiminut?

Jos kertoisin kaikki tekemiseni, niin kukaan ei jaksa lukea enkä minä luetella. FIDEA on ollut 50 vuotta niin olennainen osa elämääni – ja koko perheemme elämää – että on mahdotonta erottaa, mihin kaikkeen se liittyy joko suoraan tai välillisesti. Mutta tässä nyt noita virallisia nimikkeitä sieltä ihan alusta: Yhteispohjoismaisen Drama-lehden toimittaja 1973–74, 78–79 ja 90. Hallituksessa vuodet 1974–2022, joista puh.joht. 1974–1984, sen jälkeen varapuh.joht. 1985–2001 ja 2014–2019. Kansainvälisiä yhteyksiä aloin solmia jo ennen yhdistyksen perustamista, ja niiden hoitaminen on ollut – ja on yhä – ihan sydämen asia. Olen myös välittänyt kontakteja ja kaiken mahdollisen tiedon fidealaisille sekä toisin päin, eli kertonut Suomen draamaopetuksesta ja FIDEAn toiminnasta ympäri maailmaa.

Myös muuta jäsentiedotusta sähköpostitse olen tehnyt vuosikaudet hyvässä yhteistyössä jäsensihteeri Sari Äikää-Torkkelin kanssa. Hän muistaa aina kiittää salapoliisityöstäni, kun olen selvitellyt osoitteita tai muistutellut, että viestit loppuu, jos ei jäsenmaksua hoida! Mutta homma on kivaa ja palkkana mukavat keskustelut tai viestittelyt jäsenten kanssa.

Kouluttajana ja luennoitsijana ja/tai FIDEAn edustajana olen ollut lukuisissa kansainvälisissä kongresseissa ja seminaareissa. Sekin työ jatkuu – maaliskuun alussa on WAAEn huippukokous Madeiralla, johon minulta on pyydetty työpaja. Ihmettelen usein itsekin, miten on mahdollista, että olen kouluttanut kaikissa maanosissa (paitsi Etelä-Mantereella), ainakin 25 maassa – ja useissa montakin kertaa. On tosi kivaa, kun pyydetään uudestaan ja uudestaan. Mutta voihan se olla niinkin, että olen opettanut niin huonosti, että pitää kerrata…

Suhtaudun näihin ulkomaanreissuihin aina suurella kiitollisuudella silloinkin, kun maksan itse osallistumisen, matkat ja oleskelut.  Niistä on seurannut paljon kutsuja kouluttamaan myös ihan palkattuna. Tämä vuosikymmenien puurtaminen vapaaehtoistyössä on ehdottomasti kannattanut. Se on tuottanut elämään aivan valtavasti iloa ja pysyviä ystävyyssuhteita sekä Suomessa että maailmalla. Eikä vain minulle vaan koko perheelleni, jopa toisessa polvessa.

Olennainen osa kansainvälisestä työstäni liittyy 1992 perustettuun IDEAan – International Drama/Theatre and Education Association. Sen johtoryhmässä olin sääntöjen sallimat maksimikaudet: EC (Executive Committee) 1995–98, varapresidentti 1998–2001, GMC (General Meeting Committee) varapresidentti 2001–2007 ja AC (Accountancy Committee) varapresidentti 2007–2013. IDEA Euroopan koordinaattori ja tiedotuksesta vastaava olen ollut sen perustamisesta lähtien 2006 ->

IDEAn toimihenkilöt valitaan yksilöinä eivätkä he edusta järjestöään tai maataan. Jäsenet nimeävät ehdokkaat, joista johtoryhmä valitaan yleiskokouksessa. (Suomesta meitä oli 2001–2003 jopa kaksi yhtä aikaa, kun myös Hannu Heikkinen valittiin Bergenissä hallitukseen.)

UNESCOn taidekasvatusprojektissa olin IDEAn varapuheenjohtajana perustamassa kansainvälisten taidejärjestöjen (IDEA, InSEA -International Society for Arts in Education ja ISME -International Society for Music Education) yhteistoimintaa Pariisissa 1998. Teimme julkilausuman, jonka seurauksena alkoivat Unescon alueelliset taidekonferenssit eri maanosissa. Euroopan kongressi 2003 oli Suomessa ja olin FIDEAn puolesta sen pääorganisaattori.  Lopuksi pidettiin World Arts Congress Lissabonissa 2006, jossa vastasin rauhankasvatukseen ja draamaan liittyvästä työpajasta. Edellisellä viikolla oli Viseu’ssa InSEAn konferenssi, jossa valmistelimme myös taidejärjestöjen yhteisen julkilausuman. Se hyväksyttiin Lissabonin kongressissa, jonka yhteydessä perustettiin WAAE – World Alliance for Arts Education. Myöhemmin siihen liittyi myös WDA –World Dance Association.

Unescon toimintaan olen osallistunut paitsi IDEAn ja FIDEAn edustajana, myös Käpylän kotiseututyön kautta. Vuotuinen taidekasvatusviikko, siihen koko maan opettajien innostaminen ja siitä tiedottaminen on ollut aikaa vievä, mutta mieluinen tehtäväni FIDEAssa ja IDEA Euroopan tasolla. Viikon avaamisseremoniaksi on valittu kaikenlaisten kellojen soitto joka maassa klo 12 paikallista aikaa.  Tämän rituaalin halusi IDEAn nykyinen presidentti Sanja Krsmanović Tasić ja kertoi kaikille saaneensa idean ja luvan sen levittämiseen Tintiltä FIDEAsta.

KLTY:n Luovan toiminnan viikon kestävien perhekurssien johtaja ja pääopettaja oli yli 10 v. yksi uraauurtava ja rakas työni 2–4 kertaa kesässä eri kansanopistoissa. Ensimmäinen oli Paltamossa 1975. Itsekkäistä syistä ne aloitin, jotta sain omat lapseni mukaan. Myöhemmin, 80-luvulla, tyttäreni Hetta oli lastenohjaajanakin.  Myös äidinkielen ja kielten opettajien draamakursseille saivat osallistujien lapset tulla mukaan.

Yhdistyksen 20 ensimmäisestä vuodesta kirjoitin melko seikkaperäisen historiikin, joka ilmestyi 1992.  Julkaisun sain myöhemmin tietokoneellenikin, mutta silloinen digitointi tuotti virheitä ja muutoksia (otsikot kahteen kertaan, neliöitä joidenkin kirjainten sijaan ym. sekavaa).  Kunhan ehdin korjata sen kelvolliseen sähköiseen muotoon, lupaan lähettää kaikille fidealaisille, sillä paperiversioita on enää viisi.

Mikä/mitkä näistä tehtävistä/vastuualueista tuntui/tuntuivat omimmalta?

Tykkäsin ja tykkään edelleenkin kaikista draama- ja teatterikasvatuksen edistämiseen tähtäävistä töistä, vaikka en enää asettunut ehdolle FIDEAn tämän vuoden hallitukseen. Jäsenet ovat a ja o, kansainväliset tapahtumat ja niistä tiedottaminen tuottavat hauskaa ja palkitsevaa palautetta niin IDEAn kuin FIDEAnkin jäseniltä. Ja opettaminen on aina yhtä kivaa – menen huhtikuussa mm. Turkuun. Olen luvannut, että lopetan työt sitten, kun kaikilla lapsilla on draama koulussa oppiaineena ja maailmassa rauha. Pikkuisen on vielä tehtävää…

Mitä vuodet yhdistyksen toiminnassa ovat antaneet itsellesi?

Kuten edellä kerroin, koko elämäni on liittynyt FIDEAan. Jo heti alussa vaativia tehtäviä ja valinta puheenjohtajaksi. Ympäri maata kouluttajana, Brian Wayn kirjan suomennos, jonka KLTY oli neuvotellut Tammen kanssa ja johon silloinen puh.johtaja Ritva Laatto pyysi minua. Kirjan hyvä menekki sai aikaan sen, että Tammi halusi kustantaa Gavin Boltonin kirjankin suomeksi ja niinpä käänsin myös sen.

Monet (perhe)ystävät ovat tulleet alun perin tutuiksi FIDEAn kautta, samoin lukuisat kivat ja fiksut kollegat. Toki tolkuttomasti vapaaehtoistyötä ja rahanmenoa – mutta seurauksena myös paljon työtilaisuuksia, mainetta ja kunniaa!

Lisäksi sain 2013 Valtion ylimääräisen taiteilijaeläkkeen, ensimmäisenä – ja toistaiseksi ainoana – draamaopettajana. Perusteluissa olennainen osa oli työni FIDEAssa ja sen kunniapuheenjohtajuus, josta erityiskiitos kuuluu Erkki Laaksolle.

Kun katsot taaksepäin, mitkä asiat näet yhdistyksen toiminnassa sen suurimpina saavutuksina?

FIDEA on yhtä kuin sen jäsenet. Sillä on ollut niin paljon viisaita ja ammattitaitoisia draaman ja teatterin edistäjiä ja puolesta puhujia, että paljon on saatu aikaan, vaikkei opetussuunnitelma vieläkään sisällä draamaa yhdenvertaisena muiden aineiden kanssa. Mutta onhan se yli 70 kertaa siinä sentään mainittu…

Tärkeintä on tietysti se, että oppilaat/opiskelijat ja muut ovat saaneet/saavat arvokkaita elämyksiä ja oppivat draaman kautta sen tärkeimpiä tavoitteita (mm. ilmaisu- ja vuorovaikutustaitoja).

FIDEAn/fidealaisten osuus kaikessa draamakoulutuksessa (jota monilla eri nimillä on tehty yli 50 vuotta) varhaiskasvatuksesta tohtoreihin asti on ollut ratkaiseva. Olemme vieneet draamakoulutusta myös työelämän muille ammattialoille. Itsekin olin jo 70-luvun alkupuolelta yli 20 vuotta kouluttamassa luovat toiminnot -nimellä useissa hoitoalan oppilaitoksissa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla.

Koska draamaopettajat ovat kouluissa usein ilman kollegoja, FIDEAn merkitys yhteistyöverkostona on korvaamaton. Se on IDEAn jäsenenä arvokas etu ja väylä fidealaisille myös yhteistyöhön eri maiden ammattilaisten kanssa.

Kansainvälisesti katsottuna FIDEAn osuus ja vaikutus on ollut kokoaan suurempi IDEAn koko 30-vuotisen historian ajan. Esimerkiksi vuotuinen IDEA DAY oli FIDEAn aloite, joka yksimielisesti hyväksyttiin 2007 Hongkongin yleiskokouksessa. Myöhemmin sen päivämääräksi valittiin Annen (Sandström) ehdottama 27. marraskuuta.

Mitkä tehtävät /asiat olivat haasteellisia, vaikeasti eteenpäin vietäviä?

Aina on ollut – ja tulee varmasti olemaan jatkossakin – toimihenkilöitä, joiden aika tai taloudellinen tilanne ei hyvästä tahdosta huolimatta riitäkään tällaiseen vapaaehtoistyöhön, josta voi tulla jopa kustannuksia.

Draaman saaminen kouluihin ja oppilaitoksiin tasaveroiseen asemaan kaikkien muiden (taide)aineiden rinnalle oli – ja on yhä – FIDEAn suuri, vaikea ja tärkeä tehtävä.

Viime vuosikymmenet – varsinkin vuodesta 2020 alkaen koronan takia – ovat vaatineet valtavasti   muutoksia toimintaan. FIDEAn nettisivut ja Facebook sekä niiden hoitaminen/päivittäminen ovat työmaa, joka ei kuulu lainkaan osaamisalueeseeni. Lehtemme muuttaminen nettiin oli sekä työläs että kallis prosessi, josta en paljoa ymmärtänyt – tunnustaudun paperilehden kannattajaksi. Jätän suosiolla muiden hoidettavaksi kaikki pilvipalvelut ja dropboxit.

Jäsenille yritin muutaman kerran tiedottaa FloMembersin kautta, mutta kun se ei soveltunut välittämään kaikkia maailmalta tulleita isoja liitteitä eikä kotimaisiakaan alan tiedotteita, niin olen jatkanut vanhalla mallilla omasta sähköpostistani. Saan siten suoraan tiedon, jos viesti ei jollekin mene perille ja voin selvittää asian heti. Onneksi jäsensihteeri voi ja osaa erinomaisesti hoitaa maksuasiat sen avulla ja pitää yllä rekisteriä.

Mitkä sinusta ovat FIDEAn tärkeimmät tehtävät tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa?

Tämä on nyt jankutusta, mutta vastaan taas: draama kouluihin!

Minkä omasta kokemuksestasi nousevan viestin/tervehdyksen haluaisit välittää jäsenlehden lukijoille.

Sinua tarvitaan! Mukana oleminen ja vapaaehtoistyö voimiesi mukaan FIDEAssa ja IDEAssa on todella tärkeää, palkitsevaa ja kannattavaa. Mitä enemmän meitä on, sitä enemmän voimme vaikuttaa.

Ehdotus lehtijutun otsikoksi

Ensimmäisenä tuli mieleen Pohjanpään runosta Kaksi vanhaa varista… mutta eihän me Annen kanssa ”hiljaa nuokuta pellon aidalla”,  joten parempi lienee Kaksi konkaria – Verksamma veteraner

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px||0px||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto.png” title_text=”Sivunvaihto” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Osio 1″ _builder_version=”4.18.0″ custom_padding=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2023/03/FIDEAlehti_Anne-Sandstrom_valokuva.jpg” title_text=”FIDEAlehti_Anne Sandström_valokuva” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_margin=”||10px||false|false” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” text_font_size=”14px” global_colors_info=”{}”]

Kuvassa: Anne Sandström
Kuvaaja: Alisa Javits

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Keneltä/mitä kautta sait tietää yhdistyksestä?

Nena Steniukselta koulussa tehdyn teatterihankkeen yhteydessä ja Anna-Lena Østerniltä aloittaessani draamaopintoni Åbo Akademissa. Osallistuin myös Jyväskylässä pidettyyn Drama Borealeen 1997. Ja kiinnostus oli syttynyt.

Mikä sai sinut liittymään jäseneksi ja osallistumaan aktiivisesti yhdistyksen toimintaan?

Muutin Suomeen Ruotsista vuonna 1987. Olin siellä opettajakoulutuksessani erikoistunut draamaan ja olin iloinen löytäessäni samanhenkisiä ihmisiä Suomesta. Työssäni luokanopettajana Helsingissä näin draamatyöskentelyn vaikutuksen oppilaihini, ja se motivoi kehittämään draaman opetusta kouluissa.
FIDEAn kautta olen saanut tavata draamaopettajia ja tutkijoita, jotka ovat johdattaneet eteenpäin. FIDEAn kevät- ja syyspäivillä, pohjoismaisissa ja kansainvälisissä seminaareissa ja kongresseissa olen päässyt osalliseksi ajankohtaisesta tutkimuksesta ja draaman kehityksestä, mutta myös saanut näkyvyyttä omalle toiminnallemme.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Missä eri tehtävissä olet näiden vuosikymmenten aikana toiminut?

Olen ollut hallituksen jäsen vuosina 2000–2001, 2003–2020 ja 2022. Yhdistyksen puheenjohtajana toimin 2006–2009 ja tämän jälkeen varapuheenjohtajana 2009–2011. FIDEAhan on kaksikielinen. Yhdistyksen ruotsinkielinen sihteeri olen ollut useamman kerran ja vaikken varsinaisesti olekaan kuulunut lehtityöryhmään, olen välittänyt artikkeleja jäsenlehteen.

FIDEAn edustajana olen ollut mukana sekä Dialogi 1 ja 2. -työryhmissä että Teatterikorkeakoulun Teatteri kouluun -työryhmässä. Lisäksi olen ollut Vaasa 2009 Drama Borealen organisaatioryhmän jäsen 2007–2009 ja pohjoismaisen (Nordisk dramapedagogisk tidskrift) Drama-lehden toimitusryhmän jäsen 2018–2019

FIDEAn toiminnan tavoitteisiin liittyvistä muista tehtävistäni voisin mainita draaman ja teatterin opetussuunnitelmatyön ja oppimateriaalin tuottamisen. Anna-Lena Østern ja Birgitta Snickars von Wright johtivat 2003–2004 työryhmää, jonka kanssa teimme ensimmäisen draaman oppiaineen opetussuunnitelmaluonnoksen Vaasassa. Se oli todella opettavaista.

Raija Airaksisen kanssa suunnittelimme draaman oppimateriaalia Otavan oppikirjoihin. Aluksi meiltä piti tulla oma kirja mutta kun OPSin kanssa kävi niin kuin kävi, olimmekin yhtäkkiä mukana tekemässä äidinkielen oppimateriaalia. Yritimme työssämme hahmottaa samaa mitä Anna-Lenan ja Birgitan kanssakin; mitä draamatyöskentely on, mistä ”peruspaloista” se koostuu ja mistä sen voi aloittaa? Miten työskentely etenee, miten oppilas kehittyy?  Vuonna 2018 kirjoitin Taiteen perusoppilaitoksen Teatterikoulu DOTin opetussuunnitelman, jonka lähtökohta on soveltavassa draamassa.

Mikä/mitkä näistä tehtävistä/vastuualueista tuntui/tuntuivat omimmalta?

Ovat olleet mieluisia työtehtäviä kaikki. Mukavana muistona on Drama Boreale –konferenssin järjestäminen Vaasaan yhdessä Anna-Lena Østernin ja Birgitta Snickars von Wrightin kanssa.

Mitä vuodet yhdistyksen toiminnassa ovat antaneet itsellesi?

Vuodet FIDEAn hallituksessa ovat antaneet näköalapaikan Suomen-, Pohjoismaiden- ja koko maailman draamakentille sekä yhteistyömahdollisuuksia, kontakteja ja verkostoja.  Yhteiset matkat IDEAn maailmankongresseihin Hong Kongiin (2007) ja Brasilian Belémiin (2010) ovat olleet tärkeitä silmien avaajia. Lisäksi osallistuminen Drama Boreale -konferenssiin Tukholmassa (2003) ja Islannissa (2012) olivat alku kansainväliselle verkostoitumiselleni.

Tässä yhteydessä kiitän lämpimästi Tintti Karppista, joka vuosikausia on pitänyt FIDEAn näkyvänä näissä kansainvälisissä tapahtumissa. Hänen arvostuksensa kansainvälisissä yhteyksissä ymmärsin vasta osallistuessani yleiskokouksiin.

Kun katsot taaksepäin, mitkä asiat näet yhdistyksen toiminnassa sen suurimpina saavutuksina?

Sen että edellisen perusopetuksen opetussuunnitelmaa tehtäessä, saimme niin vankan tuen ehdotuksemme taakse. Se ei sitten ihan riittänyt, kun poliitikot kävivät lehmänkauppaa oppiaineista. Mutta mainitaanhan draama nyt opetussuunnitelmassa – oliko se 67 vai 72 kertaa. Toki iso saavutus on myös se, että FIDEAn tunnettavuus on lisääntynyt.

Mitkä tehtävät /asiat olivat haasteellisia, vaikeasti eteenpäin vietäviä?

Yhdistystoiminnan vapaaehtoistyön innon yleisesti huomattu hiipuminen on ollut ikävää. Tämä on heijastunut myös FIDEAn toimintaan. Uskon itse vahvasti siihen, että yhdessä olemme vahvempia. Toivoisin että kaikki draamatoimijat maakunnissa tulisivat mukaan kattojärjestöömme FIDEAan, vahvistamaan yhteistä ääntämme.

Mitkä sinusta ovat FIDEAn tärkeimmät tehtävät tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa?

FIDEAn tulee jatkaa työtä tasa-arvoisen opetuksen puolesta. Kaikilla lapsilla tulisi koulussa olla mahdollisuus draamaopetukseen perusopetuksen puitteissa. Draaman tulisi olla taideaine kouluissa musiikin ja kuvaamataidon rinnalla. Se toteutuu vain lakimuutoksella. Tämä vaatii kenttämme kokoontumisen yhteisen suunnitelman taakse ja osallistumisen lobbaustyöhön, jolla meidän pitää pystyä kertomaan päättäjille oppiaineemme merkityksestä niin yksilön hyvinvointiin kuin yhteiskuntaammekin.

Nyt on taas aika vaikuttaa poliitikkoihin taiteen merkityksestä, kuten Taiteen perusopetusliitto (TPO-liitto) hankkeellaan Luovuutta politiikkaan -näytti. Yli 100 päättäjää ja eduskuntavaaliehdokasta tutustui viikolla 6.–10.2.2023 taideopetukseen läpi maan.

Minkä omasta kokemuksestasi nousevan viestin/tervehdyksen haluaisit välittää jäsenlehden lukijoille.

FIDEA är ett en tvåspråkig förening och jag hoppas att också de svenskspråkiga aktörerna ska delta mer aktivt i föreningen.
Tillsammans är vi starkare!

Poimintoja työskentelystä draama- ja teatteriopetuksen kentällä

Miellän olevani Pracademic. Se on Allan Owensin käyttämä termi (to do practice-based drama work with academics). Teen käytännön työtä ryhmissä ja ryhmille eri soveltavan draaman työtapoja kokeillen, luoden ja yhdistellen eri yhteyksiin.

Työpajateatteria 

Draamaopintojeni kautta tutustuin TIE-ohjelmien (Theatre In Education) tekoon ja ihastuin. Tämä suomeksi työpajateatteriksi kutsuttu genre (ruotsiksi TIU) yhdisti kaksi osaamisaluettani; pedagogiikan ja teatterin, ja tunsin sen omakseni.
Olimme DOTissa etujoukoissa kokeilemassa eri työtapoja näissä kymmenessä TIE-ohjelmissamme, jotka suunnittelin ja ohjasin vuosina 1999–2010. Ennen kuin yksikään teatteri käytti interaktiivisia videoprojisointeja esityksissään, teimme sen X-tas -ohjelmassa vuonna 2005. Olemme myös kehittäneet draaman käyttöä museopedagogiikassa tehden osallistavia työpajoja, koulutuksia, kaupunkikierroksia ja aikamatkoja. Näissä elämyksellisyys ja aistikokemuksen merkitys ovat avainsanoja.

DOT: yhdistys ja teatterikoulu 

Helsingissä tarvittiin 2000-luvun alussa draamatyötä tekevää organisaatiota, joten Föreningen för Drama och Teater, DOT rf sai alkunsa. Yhdistyksen tavoite on alusta alkaen ollut vahvistaa draaman asemaa kouluissa. DOT on alusta alkaen toiminut yhdessä FIDEAn kanssa draaman saamiseksi koulun taideaineeksi. Yhteistyö on ollut saumatonta.

Vuonna 2018 perustimme ruotsinkielisen teatteritaiteen perusopetusta antavan koulun, Teaterskolan DOT. Olemme DOTissa kouluttaneet helsinkiläisiä jo 18 vuoden ajan ja uskon että työn tulokset näkyvät sekä toimimassamme ruotsinkielisessä kouluyhteisössä että kasvaneena tietoisuutena draamasta ja alastamme. Olemme DOTissa halunneet luoda esimerkkejä soveltavan draaman käyttömahdollisuuksista nostaaksemme draaman statusta ja sitä kautta lisätä kysyntää. Olemme tarjonneet työpaikkoja draamapedagogeillemme näyttääksemme, että vastavalmistuneet myös työllistyvät ammatissaan ja että tätä työtä tarvitaan. Näin pyrimme lisäämään koulutusta, työpaikkoja, alan taitotasoa ja opetuksen laatua.

Kaikella tällä on ollut sama päämäärä; antaa ihmisille kokemus siitä mitä draamatyöskentely on, jotta voimme puhua sen merkityksestä ja siten vahvistaa sen asemaa. Pelkkä teoria ei riitä. Tarvitaan esimerkkejä!

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” custom_margin=”||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||” locked=”off” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.18.0″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-3.png” title_text=”Sivunvaihto (3)” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”||||false|false” box_shadow_style=”preset1″ global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_blurb image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2022/03/mari-1.jpg” alt=”Piia Kleimola – henkilökuva” image_icon_width=”128px” content_max_width=”1100px” _builder_version=”4.18.0″ header_level=”h6″ header_font=”|700|||||||” header_text_align=”center” header_font_size=”30px” body_font=”||||||||” body_text_align=”center” body_font_size=”19px” body_line_height=”1.3em” text_orientation=”center” custom_padding=”|12px||12px|false|false” border_color_all=”#FFFFFF” border_radii_image=”on|70px|70px|70px|70px” box_shadow_style=”preset4″ box_shadow_horizontal=”0px” box_shadow_vertical=”0px” image_max_width=”128px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]

Mari Rusi-Pyykönen

TeT Mari Rusi-Pyykönen FIDEAn varapuheenjohtaja ja toimii yhdistyksen edustajana pohjoismaisen Drama-lehden toimituskunnassa. Hän toimittaa parhaillaan Fidean 50-vuotias historiikkia.

 
[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]


Posted

in

,

by

Tags: