[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Images” _builder_version=”4.16″ custom_padding=”1px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2022/03/Henna-Moision-haastattelun-kuva.png” alt=”Maalauksia ”Tutkimusmatkailijat”-aiheella. Kuva: Henna Moisio” title_text=”Maalauksia ”Tutkimusmatkailijat”-aiheella. Kuva: Henna Moisio.” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ min_height=”304.2px” custom_margin=”-14px||-6px|||” custom_padding=”1px|||||” global_colors_info=”{}”]
Olen Henna Moisio. Ammatiltani teatteri-ilmaisun ohjaaja (AMK) ja lastenohjaaja.
Toimin taidepedagogina Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa.
Työni alkoi marraskuussa 2020. Ensimmäisen 7 kuukautta työskentelin Amurin päiväkodissa, vuoden 2021 elokuussa aloitin Raholan yksikössä, jonka jälkeen siirryn kevääksi 2022 Villilän päiväkotiin. Syksyllä 2022 työt jatkuvat vaikken tiedäkään, missä yksikössä. Työskentelen kussakin päiväkodin ryhmässä noin kuukauden kerrallaan.
Meitä taidepedagogeja palkattiin Tampereen kaupungin varhaiskasvatukseen neljä. Edustamme eri taiteenaloja; minä teatteria, yksi meistä kuvataidetta, yksi nukketeatteria ja yksi musiikkia. Tehtävämme on tukea valtakunnalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan kirjattua lasten päivittäistä taidekasvatusta päiväkodeissa.
[/et_pb_text][et_pb_blurb title=”Kuva: Henna Moisio” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2022/03/IMG_0353.jpg” alt=”Aikamatka – esityskuva” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” header_font_size=”17px” global_colors_info=”{}”][/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]
Kun ryhdyin työhön marraskuussa 2020, aloitin ”tyhjältä pöydältä” rakentamaan työnkuvaani. Tampereella ei aiemmin ollut ollut taidepedagogeja varhaiskasvatuksen puolella, mutta esim Vantaalla taidepedagogit ovat työskennelleet jo vuosia.
Työskentelen n.1-5-vuotiaiden lasten parissa. Lasten ikäjakauma määrittelee hyvin pitkälti sen, millaista työni kulloisenkin ryhmän kanssa on.
Pyrin aina haastattelemaan hyvissä ajoin tulevan ryhmäni tiimiä, kuuntelen heidän ja lasten ajatuksia ja toiveita, mahdollisia teemaehdotuksia ja toiminnan painotuksia ja myös ryhmän vasuun liittyviä toiveita.
Näiden ajatusten pohjalta suunnittelen ryhmän taidepedagogisen suunnitelman tulevalle kuukaudelle. Mietin, mitkä työkalut ja toimintatavat ovat ryhmälle parhaita; teemmekö enimmäkseen draamaa, musiikkia vai kädentaitoja, vaiko kenties kaikkea tätä. En ole musiikin tai kuvataiteen ammattilainen, mutta pystyn ohjaamaan myös musiikillisia ja kädentaidollisia tehtäviä.
Viskari-ikäisten (4-5-v) kanssa teen mieluuten draamaseikkailuja. Jos ryhmä taas koostuu lähinnä 1-3-vuotiaista lapsista, ohjaan heille päivittän, tai sovittuina päivinä, sekä musiikillisia että kädentaidollisia aamuja ja aamupäiviä. Saatamme koostaa lopputuloksena vanhemmille videoesityksen musiikkituokioistamme, tai vaikkapa rakentaa taidenäyttelyn tiettyyn teemaan perustuen.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” locked=”off” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” locked=”off” global_colors_info=”{}”]
Draamaseikkailu taas rakentuu valitun teeman ympärille. Tällainen voi olla vaikkapa avaruus, meri tai esimerkiksi Pikku Prinssi. Aluksi tutustun aiheeseen itse. Tämän jälkeen käsikirjoitan seikkailun. Ymppään tarinaan mukaan aiheeseen liittyviä lauluja ja teeman mukaisia askarteluja, kuten vaikkapa avaruusaluksen rakentaminen pahvilaatikoista, avaruuskypärä ja ”Sormista sakset”-laulun opetteleminen.
Seikkailu johdattaa meidät erilaisten roolihahmojen tapaamisen myötä välillä jännittäviinkin tilanteisiin, jotka vaativat ryhmältä yhteistyötä, ongelmanratkaisutaitoja, samaistumiskykyä ja luovuutta.
Lisään mielelläni tarinaan esimerkiksi hahmon, joka toimii arveluttavasti tai ihan selvästi väärin. Lasten kanssa voimme näin käsitellä myös tunnetaitoihin liittyviä asioita: Miksi hahmo oli vihainen? Miten hän olisi voinut toimia toisin? Miten häntä voisi auttaa, vaikkapa rauhoittumaan tai saamaan itselleen ystävän? Näin käymme läpi vuorovaikutustaitoja ja opettelemme myös empatiataitoja, tunteiden sanoittamista ja niiden ymmärtämistä.
Draamaseikkailu päättyy aina hyvin. Vaikeatkin tilanteet saadaan yhdessä käytyä läpi ja ratkottua. Lopuksi lapset palkitaan hyvästä yhteistyöstä ja haasteiden selvittämisestä porukalla. Näin myös ryhmäytyminen vahvistuu. Palkinto on usein vaikkapa pienet juhlat; disco ja herkkutuokio.
Olen saanut draamaseikkailuun innostettua tiimin aikuisia roolien näyttelijöiksi. Lapsista on ollut aivan ihanaa ja hauskaa, kun ”omat” päiväkodin aikuiset näkee aivan erilaisessa roolissa kuin normaalisti. Se voi olla koko ryhmälle hyvin vapauttavaa ja yhteen liittävää.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ locked=”off” global_colors_info=”{}”]
Päivä taidepedagogin arjessa:
8.45 Saavun töihin. Tänään on tiedossa Meri-aiheisen draamaseikkailun aloittaminen Kissankäpälät-ryhmän viskareiden kanssa.
8.50 Menen ryhmään ja saan tietää, että ryhmän opettaja on kipeänä. Tämän vuoksi en tule juurikaan ehtimään omien taidepedagogin töideni suunnittelu- ja valmistelupuuhiin.
9.00 Keskustelemme aamun aikatauluttamisesta ryhmän hoitajien kanssa. Päädymme siihen, että minä ja sijainen menemme viskareiden kanssa ulos, ja sen jälkeen aloitamme draamaseikkailun. Pienet jäävät hoitajien kanssa vielä sisälle pienryhmätoimintaan.
9.15–10.15 Ulkoilua päiväkodin pihassa. Normimeininki: mukavia ulkotouhuja, selvittelen kahden lapsen välistä kinaa, lohduttelen lasta, joka on tipahtanut kiipeilytelineestä, vien ulkotakit takaisin muutamalle lapselle, jotka ovat ne riisuneet
10.15–10.50 Kutsun Kissankäpälien viskarit sisään ja pidämme aamupiirin. Aloitamme draamaseikkailun. Luen meriaiheista kirjaa, opettelemme kaksi meriaiheista laulua ja tutkimme valopöytää, johon olen askarrellut meren. Lapset saavat rasiasta omat rohkeussimpukat, joiden avulla on hyvä matkata meriseikkailun aikana. ”Lataamme” simpukoihin voimaa loitsun avulla.
10.50–11.20 Askartelemme rohkeussimpukoille omat pienet pussukat ja viemme omiin lokeroihin talteen. ”Seikkailu jatkuu huomenna.”[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ custom_margin=”3px|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”0px||2px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ locked=”off” global_colors_info=”{}”]11.20–11.35 Pienet tulevat sisään, hoidetaan vessa ja käsipesu.
11.35–12.20 Lasten lounas, jonka jälkeen päivälepo
12.15–12.35 Oma lounas
12.35–13.10 Otan kahvin mukaan ja menen ”Verstaalle” valmistelemaan jo seuraavan ryhmäni askartelujen malleja.
13.10–14.00 Olen hereillä olevien lasten kanssa ”Virkkulassa.” Puuhailemme rauhallisia puuhia; tänään vuorossa rakenteluleikit ja palapelit.
14–14.15 Käyn Verstaalla viimeistelemässä äskeisiä askartelujani.
14.15–15.00 Lueskelen leikkihuoneessa muutamalle lapselle kirjoja sohvalla ja rauhoittelen leikkejä, jotka meinaavat (aina tähän aikaan iltapäivästä) mennä turhan railakkaiksi. Vien yhden lapsista ruokailuhuoneen puolelle rauhallisempiin touhuihin.
15.00–15.25 Lapset siirtyvät ulos; vessa ja pukeutuminen.
15.28 Kirjaan itseni Päikky-järjestelmän kautta ulos ja lähden pyöräilemään kotia kohti. Jokainen päivä on erilainen, ja tämä päivä oli tällainen.[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_blurb title=”Kuva: Henna Moisio” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2022/03/IMG_1772.jpg” alt=”Esityskuva – Aikamatka kaikin aistein” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” header_font_size=”17px” global_colors_info=”{}”][/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”||8px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_blurb title=”Kuva: Henna Moisio” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2022/03/IMG_0063.jpg” alt=”Esityskuva – Aikamatka kaikin aistein” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” header_font_size=”17px” global_colors_info=”{}”][/et_pb_blurb][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”]
Yhteenveto
Kokemusteni mukaan draama vahvistaa tunnetaitoja, vuorovaikutustaitoja, luovuutta, heittäytymiskykyä, empatiataitoja, samaistumisen taitoja, rohkeutta, ja ongelmanratkaisutaitoja. Lisäksi draamatyöskentely tukee ryhmäytymistä ja vahvistaa verbaalista ilmaisua.
Kädentaidot vahvistavat luovuutta, kauneuden ymmärtämistä, kynän- ja siveltimen käyttöä, hienomotoriikkaa, silmän ja käden yhteistyötä, värien, muotojen ja tilan ymmärrystä.
Musiikki vahvistaa kauneuden, harmonioiden ja rytmien tajua. Luovuutta, tunnetaitoja, kielellistä ymmärrystä.
Tanssi ja liike vahvistavat kehonhallintaa, karkeamotoriikkaa, kauneuden ja harmonian tajua, tasapainotaitoja, oman kehon ymmärrystä, omia ja myös toisen ihmisen rajojen tajuamista, mielihyvän kokemusta, musiikin, rytmien ja tilan tajua.
Muokkaan mielelläni oppimisympäristöä. Jos teemana on meri, saatan rakentaa lapsille haimajan, jossa voi vaikkapa lueskella tai leikkiä meriaiheisia leikkejä. Jos aiheena on avaruus, valmistan lapsille avaruusasema-leikkinurkkauksen. Jos lapset ovat innostuneet vaikkapa lääkärileikeistä, askartelen heille ambulanssin pahvilaatikosta jne.
Oppimisympäristön muokkauksella edesautan sitä, että esim.draamaseikkailuun valitun teeman ymmärrys syvenee lasten toteuttaessa tuon aiheen mukaisia leikkejä myös vapaan leikin aikana päiväkodissa.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px|||||” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”||||false|false” box_shadow_style=”preset1″ global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_blurb title=”Henna Moisio” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2022/03/Henna-Moisio-kasvokuva.jpg” alt=”Henna Moision kasvokuva” image_icon_width=”128px” content_max_width=”1100px” _builder_version=”4.16″ header_level=”h6″ header_font=”|700|||||||” header_text_align=”center” header_font_size=”30px” body_font=”||||||||” body_text_align=”center” body_font_size=”19px” body_line_height=”1.3em” text_orientation=”center” custom_padding=”|12px||12px|false|false” border_color_all=”#FFFFFF” border_radii_image=”on|70px|70px|70px|70px” box_shadow_style=”preset4″ box_shadow_horizontal=”0px” box_shadow_vertical=”0px” image_max_width=”128px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]
Haastateltava on teatteri-ilmaisun ohjaaja (amk) ja lasten ohjaaja. Hän työskentelee Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksessa taidepedagogina. Lisäksi hän mm.valmistaa museodraamaesityksiä Somana ry:n Museonauteissa, nukeillanäyttelee Nukketeatteri Sampossa ja opettaa teatteria koululaisille Tampereen kaupungin Lupa harrastaa-toiminnassa.
[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]