Matka omaan taiteilijuuteen

[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.22″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/WhatsApp-Image-2021-04-29-at-21.11.51.jpeg” title_text=”Jussi Järvilehto” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”4.9.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” module_alignment=”center”]

Leipäteatterin ohjaaja-dramaturgi Jussi Järvilehdolle teatterin lukiodiplomi oli merkittävä askel kohti teatteriuraa.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”4.9.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” hover_enabled=”0″ sticky_enabled=”0″]

 

Jussi Järvilehto teki oman teatteridiplominsa keväällä 2014 Kallion lukiossa. Hän ohjasi ja sovitti kolmelle näyttelijälle Mika Waltarin Rakas lurjus -näytelmän. ”Olin hakenut Kallion lukioon erityisesti teatterikurssien takia. Asuin hakiessani Kirkkonummella, mutta pidin mahdollisuutta suorittaa teatterikursseja suuremmassa arvossa kuin koulumatkan helppoutta. En kadu tätä päätöstä lainkaan. Teatteridiplomi oli minulle ensimmäinen mahdollisuus valmistaa kokonainen esitys ja soveltaa teatterikurssien sisältöä luovasti ja konkreettisesti. Muistan edelleen kun sain teatteridiplomin loppuarvosanan, en voi sitä ennen sanoa välittäneeni mistään arvosanasta yhtä paljon.

Olin tehnyt kovasti töitä lukiossa teatteritunneilla ja vapaa-ajalla nuorisoteatterissa kehittyäkseni ja tuntui merkittävältä saada virallinen tunnustus tehdystä työstä.

Teatteridiplomin valmistus antoi minulle itsevarmuutta jatkaa alalla eteenpäin. Toimin tällä hetkellä ohjaaja-dramaturgina Leipäteatterilla. Teatteridiplomi on tärkeä vaihe kohti nykyistä työtäni. En usko, että ilman teatteridiplomin suoritusta olisin voinut saada siviilipalveluspaikkaa teatterista tai sitä seuranneita töitä kulttuurialalla. Teatteridiplomi on helppo ja konkreettinen tapa kertoa suoritetusta opiskelusta ja omasta taitotasosta alkuvaiheessa.”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_divider _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][/et_pb_divider][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.25″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.25″ custom_padding=”|||” custom_padding__hover=”|||”][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”4.9.4″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]

Kimmo Suominen puolestaan teki teatterin lukiodiplomin ohjaajantyönä Vaskivuoren lukiossa syksyllä 2020, koska teatteri oli aina kiinnostanut häntä ja Kimmo halusi saada paremman käsityksen teatterista kokonaisuutena. Hänellä oli ennestään enemmän kokemusta näyttelemisestä, joten diplomin myötä Kimmo joutui oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Uusien haasteiden myötä hän kuitenkin koki kasvaneensa ihmisenä ja näyttelijänä.

”Itselleni merkityksellisin asia teatteridiplomin tekemisessä oli se, että sai itse valita aiheen ja teemat. Vaikka olemalla mukana produktioissa ja ylipäätään teatteria tekemällä pääseekin käsittelemään ja näyttämään tärkeitä aiheita ja teemoja katsojille, takaa diplomin tekeminen sen, että saa tehdä oman teoksensa juuri niistä omaa sydäntä lähellä olevista asioista.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jopa siitä itselle tärkeästä aiheesta oppii myös paljon uutta, kun sitä tarkkailee monesta eri näkökulmasta.

Ryhmätyöskentely ja organisointi ovat myös merkityksellinen osa diplomia, joka antaa myös paljon eväitä ihan arkielämään. Diplomissa pitää toimia omalle työryhmälleen tietynlaisena johtajana, joka aika ajoin saattaa myös olla vaikeaa. Tuntuu oudolta joutua olemaan auktoriteettina oman ikäisilleen ystäville, mutta ainakin itse löysin hyvän tasapainon johtajuuden ja kaverina olemisen välille hetken totuttelun jälkeen. Huomasin myös oppineeni ottamaan helpommin vastuuta ja koppia erilaisista asioista, sekä organisoimaan asiat tärkeysjärjestyksessä ja näistä taidoista on varmasti hyötyä myös tulevaisuudessa.

Diplomin tekemisessä on mielestäni enemmän hyötyä kuin haittaa, vaikka molempia siitä löytyykin. Teatteridiplomi antaa huikean mahdollisuuden hypätä suoraan teatterin maailmaan, ja antaa samalla mahdollisuuden kokea sekä iloa ja onnistumista, mutta myös haasteita ja epäonnistumisia, joita teatteri on pullollaan. Näistä epäonnistumisista ei täydy kuitenkaan lannistua, vaan mennä optimistisesti eteenpäin ja oppia virheistään. Tämä antaa mielestäni hyvin kuvaa sille, millaista teatteri olisi ammattina, ja diplomin tekemisen avulla voi itse pohtia, onko teatterin tekeminen juuri se juttu itselleen. Vaikka diplomin tekeminen olikin välillä vaikeaa ja raskasta, varsinkin kirjoitusten ja muiden koulujuttujen lisäksi, oli se silti minulle oikea valinta ja nautin siitä kovasti.”

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” custom_padding=”35px|||||”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-2.png” title_text=”Sivunvaihto (2)” _builder_version=”4.9.4″ _module_preset=”default” custom_margin=”||2px|||” custom_padding=”||35px|||”][/et_pb_image][et_pb_blurb title=”TIMO RAITA” image=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/04/Timo-Raita-Toimituskunta.jpeg” alt=”Timo Raita on FIDEA-lehden toimituskunnan jäsen” image_max_width=”128px” content_max_width=”1100px” _builder_version=”4.9.4″ header_level=”h6″ header_font=”|700|||||||” header_text_align=”center” header_font_size=”30px” body_font_size=”20px” body_line_height=”1.3em” text_orientation=”center” custom_padding=”|12px||12px|false|false” border_color_all=”#FFFFFF” border_radii_image=”on|70px|70px|70px|70px” box_shadow_style=”preset4″ box_shadow_horizontal=”0px” box_shadow_vertical=”0px” locked=”off”]

Toimittaja on teatteri-ilmaisun ohjaaja (TIO) ja teatteriopettaja (TeM). Hän on johtanut Lahden kansanopiston teatterikoulutusta ja Riihimäen nuorisoteatteria sekä opettanut Kallion ilmaisutaidon lukiossa. Nykyisin Timo valmentaa oman yrityksensä kautta kaiken tasoisia näyttelijöitä ja uskoo, että näyttelemällä voi kehittää itsesäätelytaitoja. FIDEA-lehden toimitukseen hän tuli alkuvuodesta 2021.

[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]


Posted

in

by