[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Images” _builder_version=”4.18.0″ custom_padding=”||||false|false” global_colors_info=”{}”][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.16″ custom_margin=”|auto|-3px|auto|false|false” custom_padding=”13px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”https://fideafinland.fi/content/uploads/2022/10/draamaleikki-kuva2.jpg” alt=”Maalauksia ”Tutkimusmatkailijat”-aiheella. Kuva: Henna Moisio” title_text=”draamaleikki-kuva2″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Teksti” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]Kirjailija Piia Kleimola kirjan julkistamistilaisuudessa ja skenografi Päivi Pöyhölän teosnäyttelyn avajaisissa Kuusankosken Taideruukissa 7.8.2022
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ min_height=”304.2px” custom_margin=”-14px||-6px|||” custom_padding=”1px|||||” global_colors_info=”{}”]
Saadessani teoksen DRAAMALEIKKI opas arjen teatterileikkiin ihastun välittömästi sen visuaaliseen ilmeeseen. Kuvitus on yhtä värien leikkikenttää mutta onnistuu kuitenkin säilyttämään tarpeeksi rauhallisen ja lapsille sopivan tunnelman. Kuvat ovat ihastuttavan täynnä kiinnostavia yksityiskohtia ja jäljestä tunnistaa kuvittajan käyttämän tekniikan ja paperin. Kirja onkin aivan pakko ensin selata läpi ja sitten vasta lukea. Testiryhmänäni toimii tällä kertaa lisäkseni 7 ja 12-vuotiaat lukijat. Testiryhmääni voi pitää kriittisenä, sillä molemmat testaajat pitävät lukemisesta ja ovat jo oppineet valikoimaan itseään kiinnostavia kirjoja ja kirjailijoita. DRAAMALEIKIN sisältökään ei ole kokonaan uutta, sillä molemmat ovat olleet mukana muutaman teatteriesityksen valmistamisessa sekä erilaisissa teatterikerhoissa.
Ensimmäinen testaaja aloittaa kirjan mukana tulleista korteista. Hän valitsee itselleen kuvan prinssistä ja prinsessasta, koska ajattelee, että tahtoisi itsekin olla prinsessa. Lisäksi kortti on ihana. Minulle hän valitsee roolileikkiä kuvaavan merirosvokortin, koska toteaa minun pitävän “niistä esitysjutuista”. Sitten siirrytään itse kirjan pariin. Nuorempi testaaja ei jaksa lukea kaikkea tekstiä, eikä halua myöskään lukea kirjaa yhdessä ääneen. Kuitenkin tekstit sukuseikkailusta ja mielikuvituksesta kiinnostavat. Lisäksi huomaan seuraavana päivänä, että paketissa ollut nukketeatterinäyttämö on pitkästä aikaa pystytetty vähin äänin.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.16″ global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]
Kuudesluokkalainen testaaja arvioi kuvituksen sopivan nuoremmille lapsille, mutta tekstin enemmän aikuisille. Hänen mielestään kirjaa voisi käyttää apuna erilaisissa teatteri- tai ilmaisutaitokerhoissa silloin kun tehdään jotakin kirjassa mainittua harjoitusta. Vanhempi testaaja löytää kirjasta myös hyödyllisen oloista tekstiä teatteriin liittyvistä ammateista.
Yhteenvetona testaajani vaikuttavat olevan vähän hämillään kirjan muodosta. Se ei ole puhtaasti tarina päähenkilöistä mutta toisaalta ei aivan tietokirjakaan. Itse näen kirjalla monenlaisia käyttömahdollisuuksia. Kokonaisen kirjan lukemisen asemasta aikuinen ja lapsi voivat valita kirjasta yhden asian oman leikin tai tekemisen lähtökohdaksi. Kortit ja kirjan kuvat tarjoavat paljon keskusteltavaa, niitä voidaan tutkia ja niitä voidaan käyttää monipuolisesti tekemisen tai tarinoinnin lähtökohtana. Kaikkiaan kirja esittelee parikymmentä draaman työtapaa oman leikin pohjaksi. Koen lähtökohdan erityisen tärkeäksi aikana, jolloin lapset tuntuvat leikkivän roolileikkejä yhä vähemmän ja vähemmän. Kirja on myös oiva matalan kynnyksen tietopaketti vaikkapa perhepäivähoitajalle, varhaiskasvatuksen työntekijälle tai luokanopettajalle, joka haluaa saada inspiraatiota lasten kanssa toteutettavaan yhteiseen draama- tai teatterihetkeen. Samoilla linjoilla on ollut teoksen kirjoittaja Piia Kleimola. Hän nimeää kirjan aikuisen ja lapsen yhteiseksi “reseptikirjaksi”, jota Päivi Pöyhölän upea kuvitus tukee saumattomasti. Kleimola arvelee kirjaa voitavan käyttää myös teatterien parissa tehtävässä yleisötyössä, varhaiskasvatuksessa tai perusopetuksessa. Kirja on omistettu kaikille niille teatterilapsille, jotka nyt ovat jo kasvaneet aikuisiksi. Teoksen kirjoittanut Piia Kleimola on ollut lasten parissa tehtävän taiteen perusopetuksen äärellä jo 25 vuotta. Ajatus siitä, että yksikin näistä silloisista lapsista – nykyisistä aikuisista – keskittyy tähän kirjaan omien lastensa kanssa, tuntuu tekijästä erityisen mukavalta.
[/et_pb_text][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2022/10/draamaleikki-kuva1.jpg” title_text=”draamaleikki-kuva1″ _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” locked=”off” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Teksti” _builder_version=”4.18.0″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]
Kirjan kuvista on tehty myös kortteja. Suomen kulttuurirahaston Kymenlaakson rahasto on tukenut kirjan taiteellista työtä apurahalla.
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”0px||0px|||” locked=”off” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ custom_margin=”50px||||false|false” custom_padding=”0px||0px|||” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_image src=”http://135.181.236.180/~xvpchsolwjgqfide/content/uploads/2021/05/Sivunvaihto-3.png” title_text=”Sivunvaihto (3)” _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” custom_padding=”||||false|false” box_shadow_style=”preset1″ global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_blurb title=”Kleimola, Piia – Pöyhölä, Päivi” alt=”Piia Kleimola – henkilökuva” image_icon_width=”128px” content_max_width=”1100px” _builder_version=”4.18.0″ header_level=”h6″ header_font=”|700|||||||” header_text_align=”center” header_font_size=”30px” body_font=”||||||||” body_text_align=”center” body_font_size=”19px” body_line_height=”1.3em” text_orientation=”center” custom_padding=”|12px||12px|false|false” border_color_all=”#FFFFFF” border_radii_image=”on|70px|70px|70px|70px” box_shadow_style=”preset4″ box_shadow_horizontal=”0px” box_shadow_vertical=”0px” image_max_width=”128px” locked=”off” global_colors_info=”{}”]
Draamaleikki – opas arjen teatterileikkiin. Draamatyö 2022
ISBN 978-952-7510-02-5
[/et_pb_blurb][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]